سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

 

پایان نامه بررسی پیامدهای مهاجرت و علل و عوامل آ‌ن در مبداء و مسائل و مشکلات

پایان نامه بررسی پیامدهای مهاجرت و علل و عوامل آ‌ن در مبداء و مسائل و مشکلات در 110 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود پایان نامه بررسی پیامدهای مهاجرت و علل و عوامل آ‌ن در مبداء و مسائل و مشکلات

پایان نامه بررسی پیامدهای مهاجرت و علل و عوامل آ‌ن در مبداء و مسائل و مشکلات بررسی پیامدهای مهاجرت و علل و عوامل آ‌ن در مبداء و مسائل و مشکلات  تحقیق بررسی پیامدهای مهاجرت و علل و عوامل آ‌ن در مبداء و مسائل و مشکلات  دانلود تحقیق بررسی پیامدهای مهاجرت و علل و عوامل آ‌ن در مبداء و مسائل و مشکلات  و مسائل و مشکلات مهاجرت علل و عوامل مهاجرت پیا
دسته بندی جامعه شناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 366 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 110

پایان نامه بررسی پیامدهای مهاجرت و علل و عوامل آ‌ن در مبداء و مسائل و مشکلات در 110 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


فهرست


مقدمه 
فصل اول : کلیات 
1-1- طرح وبیان مسئله 
2-1- ضرورت تحقیق و اهمیت موضوع 
3-1- اهداف تحقیق 
4-1-تنظیم و تدوین فرضیات تحقیق 
5-1- بیان متغیر های مستقل و وابسته 
متغیرهای مستقل 
متغیر های وابسته 
6-1- تعاریف مفاهیم و متغیر های تحقیق 
1- اضطراب (Anxiety    ) - 
2- پرخاشگری و تندخوئی  
3- افسردگی 
4- بیگانگی اجتماعی ( آنومی )  
فـصـل دوم  : 
مروری بر مبانی نظری ( تئوریک ) و مطالعات پیشین مرتبط با موضوع مطالعاتی 
1-2- بررسی آثار موجود : 
2-2- مهاجرت و پیامدهای آن در مقصد در رویکرد اجتماعی 
3-2- رویکرد اقتصاد سیاسی در خصوص مهاجرت 
4-2- مطالعات پیشین : 
فــصــل سوم : 
نگاهی به اوضاع جغرافیایی ، تاریخی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی منطقه ترکمن صحرا 
2-5-1 وضعیت جغرافیایی 
2-5-2-  وضعیت تاریخی 
3-5-2  وضعیت اجتماعی و جمعیتی : 
4-5-2- وضعیت اقتصادی 
5-5-2- وضعیت فرهنگی 
6-2-سابقه تاریخی قوم قزاق و منشاء مهاجرت آنها 
7-2-وجه تسمیه نامیده شدن قزاقها به این نام : 
3-2- پراکندگی قزاقهای ساکن در ایران 
مسـکـن ، پوشـاک و خــوراک قــزاقــها 
ازدواج و طلاق و خویشاوندی و مذهب (( سازمان اجتماعی )) 
دیــن و مــذهــب 
فـــصـل چهارم   : 
مــتـدولــوژی 
1-3-روش مطالعه 
2-3-جامعه نمونه و روش نمونه گیری : 
3-3- تکنیکهای تحقیقاتی (( روشهای پژوهش )) 
4-3-روش جمع آوری اطلاعات 
5-3- مشـکـلات تــحـقـیـق 
فـــصــل چــهـارم :   تـجـزیه و تحلیل داده ها و آزمون فـرضـیـه ها 
1-3-توصیف متغیر های تحقیق 
2-4- آزمون فرضیه ها 
فصل پنجم : 
خلاصه ونتیجه گیری 
ارائه پیشنهادات  5- خلاصه : نتیجه گیری- ارائه پیشنهادات 
2-5- نتیجه گیری: 

1-2- بررسی آثار موجود :

در ابتدا بحث پیرامون نظریات عمده و اساسی که در جامعه شناسی مطرح می باشند و به نحوی پدیده مهاجرت و پیامدهای ناشی از آن را مورد بررسی قرار می دهند ، می پردازیم . سپس سعی ما بر این است که با بیان مطالعات موردی انجام شده در قالب این نظریات به طرح انتقادات وارده بر این دیدگاه ها پرداخته تا بتوانیم چهارچوب نظری خود را پی ریزی نمائیم .

بطور کلی در دیدگاه های جامعه شناسی کلاسیک و معاصر دو رویکرد عمده وجود دارند که به نحوی به تعیین پدیده های اجتماعی می پردازند . یکی از آنها رویکرد اجتماعی1 و دیگری رویکرد اقتصاد سیاسی2 می باشد .

سعی بر این است که موضوع این دو رویکرد را در مقابل مهاجرت و بخصوص پیامدهای روانی –  اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی در مقصد مورد بحث قرار دهیم . البته علت اینکه ما مقوله های مذکور را با موضوع مهاجرت در اتصال با هم مورد بحث قرار می دهیم ، اینست که شناخت پیامدهای مختلف مهاجرت در مقصد اگر در اتصال با پدیده مهاجرت مورد بحث قرار نگیرد ، باعث ابهام در تشریح و توصیف فاکتورهای مختلف علل و عوامل و پیامدهای ناشی از مهاجرت در قالب رویکردهای مذکور می گردد .

2-2- مهاجرت و پیامدهای آن در مقصد در رویکرد اجتماعی

رویکرد اجتماعی عمدتاً به تبیین پدیده ای اجتماعی از جمله مهاجرت و پیامدهای آن بر اساس نقطه نظرات جامعه شناسی کارکرد گرایی کلاسیک می پردازد .

بر اساس این رویکرد هر گونه تغییری در جامعه روی دهد در جهت تعادل و هماهنگی       می باشد . مهاجرت در اصل نوعی جابجائی جمعیت بوده که تحرکات جغرافیایی جمعیت را شرح می دهد . بهرحال نوعی ایجاد تغییر در جوامع به شمار می آید که در جهت تعادل سیستم اجتماعی صورت می گیرد . پس در این دیدگاه مهاجرت در پاسخ به یک حالت عدم تعادل در جهت رسیدن به تعادل در جامعه صورت می گیرد .

(( پارسونز )) که یکی از برجسته ترین اندیشمندان این دیدگاه می باشد ، بیان می دارد :     (( اگر جامعه دچار بحران و انحراف گردد ، دوحالت ممکن است رخ دهد ، یا جامعه در قبال بحران بوجود آمده می تواند مقابله کرده و خود را ترمیم نماید و به شکل نوین و موافق با وضع جدید به حیات خود ادامه میدهد و یا فاقد خصلت ترمیم پذیری بوده و بنابراین در برابر هر گونه نوسانی ناتوان است که در اینصورت از بین خواهد رفت )) 1

البته این اصل مسلم از آنجا ناشی می شود که بنا به اعتقادی که در این رویکرد وجود دارد ، شرط لازم برای دوام و بقای نظام اجتماعی وجود یگانگی و تعادل 2  در نظام می باشد .

پس بطور غیر مستقیم می توان بیان نمود که مهاجرت در این دیدگاه بعنوان تغییری در جهت بقاء و تعادل نظام صورت می گیرد . قابل ذکر است نظریه کارکرد گرایان بر این فرض استوار است که تمامی نیازهای اجتماعی کنشگران در طول زمان هرگز حالتی استاندارد ندارد . لذا ممکن است که تحولات لازم برای کاهش ناهماهنگی بین احساس نیاز و امکان تحصیل آن در کنشگر یا هر دو اتفاق بیافتد . درک ناهماهنگی بین خصایص فرد و نظام اجتماعی منجر به مهاجرت شخص جهت کاهش ناهماهنگی می شود .

با توضیحات فوق تاحدودی مشخص گردید که مهاجرت به عنوان یک مکانیزم برقراری تعادل دارای عملکرد مثبت درجهت حفظ بقای نظام اجتماعی می باشد ، بهمین لحاظ که مهاجرت در رویکرد اجتماعی از جایگاه خاصی برخوردار می باشد .

(( جامعه شناسی توسعه ))3 که منبعث از همین رویکرد می باشد . اعتقاد دارد که بعضی از مناطق به لحاظ توسعه از سایر مناطق پیشی گرفته اند و فرصتهای مختلفی را برای افراد آن مناطق بوجود آورده اند. این در حالی است که نیروی انسانی انباشته شده در یک منطقه به مناطقی که فرصتهای بیش از ظرفیت افرادش دارد ، کشیده می شود . بر این اساس که مهاجرت از یک طرف به مکانیزم تطابق مشخص با تغییرات انجام شده بدل می گردد و از طرف دیگر تعادل از دست رفته را به جامعه باز می گرداند  . 1

یکی از نظریه پردازان نوسازی که در قالب جامعه شناسی توسعه صحبت می کند ، بنام ردفیلد 2 معتقد است : (( حجم مهاجرت و یا تماس با نظامهای شهری ، پیوسته با فاصله ی سکونت گاه و میزان جمعیت آن ارتباط دارد . در حالیکه تحقیقات جدید نشان می دهد که مهاجرت پدیده ای پیچیده است که قسمتی از آن به ویژگی های وضعیت محلی و قسمت دیگر با فرصتهای شغلی و … که مراکز شهری عرضه می دارند ، در رابطه است . )) 3   لذا دیدگاه کلی این رویکرد در خصوص مهاجرت مثبت بوده و آن را حرکتی در جهت تعادل سیستم در نظر می گیرد . افراد به این دلیل دست به مهاجرت می زنند که در جامعه ای که بسر می برند نمی توانند به نیازهای دریافت و احساس شده ، پاسخ گویند ، پس با مهاجرت خود سعی می کنند ناهماهنگی بین نیازهای درک شده و عدم دسترسی به آنها را از بین ببرند ، اینست که مهاجرت دارای کارکردی مثبت در راستای حفظ تعادل یک نظام بیان می گردد .

رویکرد اجتماعی دیگری که در خصوص مهاجرت به علت یابی پرداخته                          (( مکتب نوسازی )) می باشد .

نظریه پردازان نوسازی بر طبق یک سنت جامعه شناسی به یک تقسیم بندی دوگانه از جوامع یعنی جوامع سنتی در مقابل جوامع مدرن پرداخته اند ، بطوریکه در یک سو ما با جامعه مدرن نظیر جوامع غربی روبرو هستیم ، فرض بر اینست که تمام جوامع در یک مرحله شبیه به هم بوده اند و آن مرحله سنتی است و بالاخره این جوامع همان دگرگونیهایی را که در غرب اتفاق افتاده از سر خواهند گذراند . این عمل گذرا از طریق اشاعه 1 (( فرهنگ ، تکنولوژی و روابط اقتصادی سرمایه داری )) و یا گسترش نظامهای اجتماعی ، اقتصادی و مالی از نوع غربی بوجود می آید .

یکی از نظریه پردازان این رویکرد (( هوز لیتز  Hose Lits   )) 5 است ، وی همچون سایر صاحبنظران این مکتب انتقال از جامعه سنتی به مدرن را از طریق حذف الگوهای سنتی می داند . وی نتیجه گیری می کند که کشورهای توسعه نیافته باید الگوی متغیرهای خاص کشورهای توسعه نیافته را کنار گذاشته و به پذیرش الگوهای کشورهای توسعه یافته    بپردازند . چراکه خصیصه های ساختی این جوامع کارکرد لازم برای تعادل سیستم در زمان حاضر را ندارند .

یکی دیگر از نظریه پردازان عمده نوسازی (( ایز نشتاد  Iz Neshtad  )) می باشد . وی به پالایش نظریه نوسازی پرداخته و با در نظر گرفتن جوامع ، آنها را زیر پوشش مفهوم واحد جامعه (( سنتی )) و یا (( ماقبل مدرن ))  طبقه بندی کرده و روندهای متفاوتی را برای نیل به نوسازی جامعه پیاده کرده است1 .

مدلی را که ایز نشتاد ارائه می دهد کم و بیش دارای ویژگیهای اصلی مدل (( هوز لیتز ))  می باشد اما علاوه بر این او معتقد است زمانی می تواند نوسازی را حفظ کند که بتواند به میزان معینی از قابلیت انعطاف ساختی برسد . بطوریکه قابلیت سلوک با مسائل جدید ، دگرگونی و حل آن را در داخل حوزه های نهادی اصلی خود داشته باشد و هم چنین به حل مسائل و نیاز های گروه ها و قشر های جدید بپردازد . یعنی وی به دو مفهوم                         (( تمایزات ساختی )) و (‍( هماهنگی ساختی )) مفهوم سوم انطباق را نیز اضافه می کند و معتقد است که جوامع مدرن بر خلاف جوامع سنتی استعداد پذیرش دگرگونیهای فراتر از خصلتهای اولیه خویش را دارند و می توانند با نابسامانیهای ساختی ، جنبش اعتراضی و عناصر بدون سازمان به مبارزه برخیزند .

پس می توان نتیجه گرفت تازمانیکه هماهنگی بین عناصر ساختی یک نظام وجود داشته باشد و اجزاء کارکرد لازم را داشته باشند ، می توانند نیازهای افراد را درون سازمان اجتماعی برآورده سازند ، احساس کمبود و برآورده نشدن نیازها برای افراد بوجود نمی آید که در نتیجه آن برای برآوردن نیازهای خود و دستیابی به ایده آلهایی که فکر می کنند در جامعه خود قابل حصول نیست ، دست به مهاجرت می زنند .

بطور کلی به عقیده نظریه پردازان این دیدگاه از طریق اشاعه ارزشهای جوامع غربی است که به بیان دیگر این عوامل یکسان بر افراد تاثر نمی گذارند بلکه هر عامل نسبت به فردی خاص ممکن است وزن خاصی داشته باشد ، که فرد با مقایسه عناصر مثبت و منفی در مبداء و مقصد و نیز موانع مداخله گر ، به صورت ارزیابی هزینه و منفعت به بررسی می نشیند و در نهایت تصمیم به مهاجرت یا ماندن می گیرد . تحقیقات فراوانی در مورد مهاجرت توسط صاحبنظران مختلف انجام شده که تحت تاثیر رویکرد اجتماعی بوده است .

به عقیده آنان مهاجرین بالقوه ، هزینه ها را در مقابل مهاجرت تحمل می کنند .                برای مثال : درآمد از بین می رود و هزینه های اجتماعی یا اقتصادی مهاجرت در مقابل موقعیت و درآمد بالاتر بهبود سطح زندگی و تحصیلات بهتر برای فرزندان قرار میگیرد . اگر منافع مورد انتظار از هزینه ها بیشتر باشد ، فرد با خانواده مهاجرت می کنند و مقصدی انتخاب می شود که منافع سرمایه گذاری برای مهاجرت را حداکثر کند1  .

حال که با دیدگاه های نظری رویکرد اجتماعی آشنا شدیم به انتقادات وارده بر این رویکرد پرداخته ، نقاط ضعف و قوت آنرا ارزیابی می کنیم .

به اعتقاد این نظریه پردازان مهاجرین در مقصد جذب محیط می شوند ، ارزشهای جامعه مقصد را می پذیرند و با محیط انطباق می یابند . به عقیده اینان مهاجرین می توانند در جامعه دارای تحرک عمودی نیز باشند و می گویند مهاجرت عامل مطمئنی برای جلوگیری از رخداد های اجتماعی است .

نظریات کارکرد گرایی عمدتاً مهاجرت را در جهان سوم یک عمل داوطلبانه می دانند که بعلت نوسازی ایجاد شده در جامعه بوجود می آید ، امری است کاملاً طبیعی و نیز صنعتی شده و نوسازی را بدون مهاجرت غیر ممکن می دانند .

دیدگاه کارکرد گرایی نه تنها از لحاظ علتی که برای مهاجرت ذکر می کند مورد انتقاد است بلکه از لحاظ آثار و پیامدهایی که برای مهاجرت بر می شمارد نیز در معرض انتقاد قرار دارد . بر اساس تحقیقات انجام شده مهاجرین در محیط مقصد چنانچه کارکردگرایان ادعا می کنند جذب محیط نمیشوند در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان سوم مهاجرین در حاشیه شهر ها سکونت می گزینند و به لحاظ سیاسی اقتصادی و فرهنگی محیط مسلط آنها را نمی پذیرند ، مشاغلی را که بدست می آورند از پایین ترین راه های اجتماعی و عمدتاً ناپایدار می باشد . مهاجرین در جامعه مقصد بصورت گروه های متمایز باقی می مانند و اگرچه می کوشند ارزشهای مسلط در نظام را تقلید نمایند اما به از خود بیگانگی فرهنگی دچار می شوند و نابسامانیها ، کج روی ها ، انحرافات اجتماعی همه حاصل از این خودبیگانگی در محیط جدید است .

اگرچه مهاجر به مرور احساس می کند که با محیط وحدت بیشتری می یابد اما پس از گذشت مدتی به ارزشهای واقعی خود باز می گردد و از آن به بعد درجه ستیز با ارزشهای بیگانه بالا گرفته و افزایش میابد .

بطور کلی اوقات فرد مهاجر در جامعه مقصد پیرامون دو قطب می گذرد ، خانواده و هموطنان او . در محیطی فرهنگی شبیه یا دست کم مبتنی بر عواملی از فرهنگ کشوری که از آن آمده است ، دیگری شغل و زندگی عمومی او در فرهنگی که برایش ناشناخته است1  .

بنابراین همانطور که فرد مهاجر الگوهای رفتاری و فرهنگ و عقاید خاص خود را به جامعه میزبان می برد و در آنجا تعارضاتی در جهت رسیدن به هماهنگی با                               محیط اجتماعی – فرهنگی جدید بوجود می آید می تواند عناصر فرهنگی و الگوهای رفتاری جدید را وارد جامعه مبداء نموده و تاثیرات اجتماعی و روانی برای خود و خانواده پدید آورده ، بخصوص که جامعه آماری مورد تحقیق ، مهاجرینی هستند که ارتباطشان با مبداء قطع نشده و بعضی از بستگان آنان در مبداء می باشند .

البته از پیامدهای اقتصادی موضوع به هیچ وجه غافل نیستیم .

دانلود پایان نامه بررسی پیامدهای مهاجرت و علل و عوامل آ‌ن در مبداء و مسائل و مشکلات


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

 

پایان نامه بررسی عوامل موثر بر کژرفتاریهای نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی

پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژرفتاریهای نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی در 83 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc

دانلود پایان نامه بررسی عوامل موثر بر کژرفتاریهای نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی

پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژرفتاریهای نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی کژرفتاریهای نوجوانان  عوامل مؤثر بر کژرفتاریهای نوجوانان از هم گسیختگی خانوادگی ابراز مهر و محبت به فرزندان  بررسی عوامل مؤثر بر کژرفتاریهای نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی  بزهکاران جوان  بزهکاران نوجوانان و اطفال تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر کژر
دسته بندی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 52 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 83

پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژرفتاریهای نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی در 83 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc


فهرست

فصل اول 
1- مقدمه 
3-  نظریه بی هنجاری رابرت مرتل 
رابطه میان اهداف و وسایل 
رویکردها در مورد علل بزهکاری 
4- سؤالات تحقیق 
5- اهداف پژوهش 
6- اهمیت وضرورت پژوهش 
فصل دوم 
2- تعریف مفاهیم و متغیرهای پژوهش 
فصل سوم 
1- مقدمه: 
2- تاریخچه توجه به بزهکاری نوجوانان در جهان: 
3- تاریخچه ایجاد قوانین برای نوجوانان بزهکار در ایران: 
4- عوامل محیطی جرم 
5- نقش خانواده در ساخت اجتماعی: 
بزهکاران جوان ـ بزهکاران نوجوانان و اطفال 
تقسیم بندی بزهکاران 
تشریح مشکل 
الف) جمله های سئوالی مشکل 
ب) تشریح عوامل سازنده مشکل بزهکاری اطفال: 
الف) مشکلات ناشی از زندگی خانوادگی: 
1?تاثیر سینما و تلویزیون 
2?تاثیر مطبوعات و نشریات 
طرق پیشگیری از ارتکاب بزه اطفال و نوجوانان: 
1-پیشگیری اولیه (سطح اول): ایجاد محیط آرام و سالم در خانوده 
الف) برقراری دوستی و تفاهم بین والدین 
ب) همبازی شدن با کودک و نوجوان 
ج) عدم ایجاد ناسازگاری در محیط خانواده 
د) عدم پرخاشگری والدین نسبت به خود و یا نسبت به فرزندان 
ذ) پرورش حس اعتماد به نفس 
ر) حفظ شخصیت فرزندان 
ز) مشورت با فرزندان 
ژ)  ابراز مهر و محبت به فرزندان 
ه) تامین نیازهای مادی و معنوی 
2-پیشگیری ثانوی (سطح دوم): کاهش عوامل خطر زا 
3-پیشگیری ثانویه (سطح سوم): کنترل موقعیت خطر 
استراتژیهای پیشگیری از بزهکاری: 
فصل چهارم 
2- پیشنهاد های پژوهش 
الف) مشاور خانوادگی 
ب) مشاور فردی 
ج) مشاور گروهی 
ح ) اصلاح محیط های آموزشی 
د) آموزش مهارتهای اجتماعی 
ذ) تقویت بنیه اخلاقی فرد بزهکار 
فصل پنجم 
منابع 

منابع

شامبیاتی، هوشنگ/ بزهکاری اطفال و نوجوانان/ تهران: مجمع علمی و فرهنگی مجد و ژوبین چاپ دوازدهم: اسفند 1383
ستوده، هدایت الله/ آسیب شناسی اجتماعی (جامعه شناسی انحرافات)/ تهران: انتشارا آوای نور چاپ نهم 1381
کوئن، بروس/ در آوری به جامعه شناسی/ ترجمه محسن ثلاثی/ تهران: نشر توتیا چاپ چهاردهم 1382
ریتز، جورج/ نظریه جامعه شناسی در  دوران معاصر/ ترجمه محسن ثلاثی/ چاپ دوم 1374
گی روشه/ مقدمه ای بر جامعه شناسی عمومی جلد اول کنش اجتماعی/ ترجمه دکتر هما رنجانی زاده چاپ سوم 1374
عبادچی. مریم/ حقوق کیفری اطفال/ انتشارات مجد/ چاپ اول 1380
ویلیام. جی. گود/ خانواده و جامعه/ ترجمه ویدا ناصحی/ تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب 1352
علومی، رضا/ بزهکاران جوان/ تهران انتشارات سپهر 1348

 

1- مقدمه:

خانواده که ابتدائی ترین جامعه در زندگی است منشاء تمام دلگرمیها و دلسردیها و هسته بروز مشکلات و ایمنی هاست خانواده از اتحاد یک زن و مرد به وجود می آید و نخستین کانون گرم زندگی و هسته اولیه همه سازمانهای اجتماعی است و انسان به حکم طبیعت در دامان خانواده پا به عرصه حیات می گشاید و تا پایان عمر عضوی از یک یا چند خانواده باقی می ماند . بقاء بشریت به وجود خانواده بستگی داشته و پیشرفت هر جامعه ای نتیجه مستقیم تلاش و کوشش خانواده ها در تربیت صحیح فرزندان خویش است تا در آینده خدمتگزاران شایسته ای برای اجتماع خود باشند و در حقیقت خانواده نه تنها رکن طبیعی اجتماع است بلکه رکن اساسی آن نیز محسوب می شود و امروز ملل پیشرفته جهان برآنند فرد تربیت شده موجب عدم از هم گسستگی و متلاشی شدن خانواده ها از هم گردند ، فردی که وابسته به خانواده است دلگرم تر می باشد و بهتر تولید می نماید و در نتیجه فرد سازنده تری برای اجتماع است، فردی که کارآئی او در تمام زمینه ها اجتماع را یاری می دهد و با این طرز تفکر دولتها به حمایت از خانواده برخاستند و با همه امکانات زنان، مردان، نوجوانان و اعضای خانواده را در استحکام این پایه های تردیدناپذیر اجتماع تشویق نموده اند به علاوه همان طور که از نظر انسانیت هر فردی صرفنظر از نژاد، رنگ پوست، ملیت، مذهب ، و …..  مورداحترام و ستایش می باشد و حق دارد از یک حداقل حقوق که حقوق بشر نامیده می شود برخوردار گردد خانواده از نظر بین المللی کوچکترین واحد اجتماعی حق حمایت دارد به این جهت سازمان ملل متحد نه تنها مدافع حقوق بشر است بلکه موجبات تصویب اسناد بین المللی مهمی را در زمینه حمایت از خانواده ، حمایت از حقوق بشر را فراهم ساخته است. مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر ، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، اعلامیه جهانی حقوق کودک و مقاوله نامه راجع رضایت در امر ازدواج ، حداقل سن ازدواج و ثبت واقعه ازدواج گر چه از عمر بعضی از این اسناد در حدود یک ربع قرن میگذرد ولی این موضوع در کشور ما سابقه ای جدید دارد و چند سالی بیش نیست که امور مربوط به خانواده مراد توجه خاص جامعه و دولت قرار گرفته و روز به روز این توجه افزایش می یابد. نباید تصور کرد که یک خانواده هم اکنون از اکثر حمایت برخوردار می باشد با توجه به این مسئله که با وضع قانون حمایت از خانواده که حقوق زن و شوهر را در برابر پدر و مادر حمایت می نماید توانسته تا ندازه ای به مشکلات درون خانواده ها از نظر قانونی توجه نماید ولی هنوز بسیاری از مشکلات خانواده ها شناخته نگردیده و حتی طبقه بندی نشده است . مشکل افراد دوره تکنولوژی اثرات آشنایی با زندگی و فرهنگ آدمیان دیارهای دیگر، وسیله تلویزیون ، فیلم ، سینما ، کتاب ، نشریات مختلف و …. شکل ارتباطی آدمهای دو نسل متفاوت ، گسیختگی عاطفی خانواده ها و دهها عامل دیگر در فونکسیون و کارکرد خانواده اثر می گذارد و نتیجه اش عدم تعادل رفتاری اطفال گسیخته از خانواده و بزهکاری در بین اطفال است. خانواده که ازپیوند یک مرد و زن پا کی گیرد و آنگاه وجود فرزندان آنرا گرمی و شکوه دیگر می بخشد نخستین هسته تشکیل دهنده اجتماع است ، اجتماعی که سلامت بیشترش متکی است بر سالم بودن افراد خانواده های آن.

روانشناسی مسئله همانند سازی را بخش مهمی از خود می داند و معتقد است که پیدایش و تکوین شخصیت فرزندان نقش الگوهای آنان یعنی پدران و مادران تردیدناپذیر و طبیعی است. هراندازه این الگوها متعادل تر و باشعورتر باشند فرزندان سالمتری راتحویل خانواده بزرگتر یعنی اجتماع خواهند داد. و باز مطالعات روانشناسی اهمیت تجارب طفل را در طول سالهای اولیه حیاتش در متشکل ساختن تکامل جسمانی ، روانی و اجتماعی آینده او نشان داده است واکنشهای طفل نسبت به محیط خود طبیعتاً تحت تأثیر موازین اجتماعی و فرهنگی و گروهی قرار دارد که طفل در میان آنها بزرگ می شود. در صورتیکه در حالت اصلی واکنشها و بنابراین در احتیاجات اساسی روانی او تغییری حاصل نمی شود . محبت و تفاهم و حس همدردی همه جا به همان اندازه برای طفل مهم است که تأمین احتیاجات فیزیولوژیکی آنها. محبت و مراقبتهای مادر اولین حس اعتماد طفل را به جهان خارج به وجود می آورد . رشد متکامل طفل به عنوان موجود اجتماعی در خانه یعنی در محلی شروع می شود که شالوده رشد اجتماعی برای تکامل او در محیط وسیع تر مدرسه و جامعه ریخته می شود. اطفالی که در زندگی اولیه خود درخانه شاد نباشند نوعی احساس ترس، اضطراب و رنجش در آنها به وجود می آید که ترک آن حتی در محیط مساعدتر بعدی بسیار دشوار می باشد.

دانلود پایان نامه بررسی عوامل موثر بر کژرفتاریهای نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

 

پایان نامه بررسی رابطه سلامت روانی افراد درونگرا و برونگرا

پایان نامه بررسی رابطه سلامت روانی افراد درونگرا با سلامت روانی افراد برونگرا در 100 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc

دانلود پایان نامه بررسی رابطه سلامت روانی افراد درونگرا و برونگرا

دانلود پایان نامه بررسی رابطه سلامت روانی افراد درونگرا با سلامت روانی افراد برونگرا افراد برونگرا افراد درونگرا  بررسی رابطه سلامت روانی افراد درونگرا با سلامت روانی افراد برونگرا تحقیق بررسی رابطه سلامت روانی افراد درونگرا با سلامت روانی افراد برونگرا تیپ شخصیتی دنلود پایان نامه بررسی رابطه سلامت روانی افراد درونگرا
دسته بندی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 64 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 100

پایان نامه بررسی رابطه سلامت روانی افراد درونگرا با سلامت روانی افراد برونگرا در 100 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc


چکیده

هر قدر بشر به  طرف تکامل  پیش می رود و سطح اطلاعات  مردم   وسیعتر  می شود انسان به شناسایی روحیات حقیقی اشخاص احتیاج  بیشتری پیدا می کند در زمانی  که مرد روح های پاک  و بی الایش  و افکار ساده تری داشتند برای شناختن غرایز و احساسات یکدیگر  در جستجوی  وسایل مختلفی بودند  که از همه آنها رایج تر ، قیافه شناسی و دقت روی اعمال  و گفتار اشخاص بوده شاید در آن  زمان ها این وسایل برای شناختن روحیات اشخاص کافی بوده ولی امروزه وسایل فوق ارزش خود را از دست داده اند . حالا دیگر مردم می توانند خود را زیبا و مهربان نشان دهند و حتی با جراحی پلاستیک قیافه ای برای خود درست کنند که ابدا تناسبی با اخلاق و روحیات  آنها ندارد حالا دیگر  شیادان و ریا کاری و دروغگویان به قدری ماهر شده اند و اطلاعات روانشناسی و عملی آنها به قدری زیاد شده است  که به هیچ وجه نمی توان از روی قیافه و اعمال و گفتار آنها منظور  تمایلات نا مشروعشان را درک کرد پس بررسی و شناسایی    شخصیتی افراد  و دانسته های روانشناسی می تواند در شناخت  نسبی افراد به ما کمک کند  و مسئله دیگر بدون شک  سلامت  افراد جامعه است که از اهمیت بسزایی بر خوردار  است زیرا جوامع انسانی بدون حفظ سلامت و رعایت بهداشت نمی توانند بقا و استمرار  خود را  حفظ کنند . بیماری و نا توانی  روابط انسانی را مختل  و در نتیجه احساس امنیت  و همبستگی را از انسان  سلب می کند . همانگونه که بهداشت بعنوان  وظیفه علم طب و در حیطه علوم پزشکی از اهمیت شایانی  بر خوردار  است و حفظ سلامتی  جسمانی افراد  بدان وابسته است ، بهداشت و سلامت روانی فرد  فرد جامعه  نیز مورد توجه خاص متخصصین و دست اندر کاران  قرار گرفته است .

بنابراین هدف از پژوهش حاضر : بررسی  رابطه سلامت روانی افراد  درونگرا با سلامت  روانی افراد  برونگرا می باشد .

جامعه آماری پژوهش حاضر را 50 نفر از افراد مرد و زن هستند را تشکیل میدهند . دانشجویان  دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی  واحد تهران مرکزی  بلوک  C است و در پژوهش حاضر از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است و به صورت انفرادی شامل 50 نفر از افراد مرد و زن هستند  که به صورت تصادفی انتخاب  می شوند. ابزارپژوهش 1- تست شخصیت  آیزینگ    2- تست Scl-90  می باشد.

موضوع  پژوهش  بررسی  رابطه بین سلامت روانی  افراد  درونگرا  با سلامت  روانی  افراد  برونگرا می باشد در این پژوهش  برای بدست آوردن اطلاعات از کتب  ، مجلات ، اطلاعات شخصی ،  کمک اساتید  استفاده شده است  در فصلهای  مختلف اطلاعات  و تاریخچه متغیر ها بر اساس  دید گاهها  و نظریات  بیان شده است و سپس  در  فصل چهارم با استفاده از روش آماری  ( u مان – وینتی )  به نتیجه رسیده شد که بین  سلامت  روانی افراد درونگرا با سلامت روانی افراد برونگرا تفاوت معنا دار ی وجود دارد  و میزان سلامت روانی افراد برونگرا  بیشتر از سلامت روانی افراد درونگرا  می باشد  و چون این پژوهش  در ایران صورت گرفته است (هیچ گونه پژوهش مشابه تا به امروز  در جایی  غیر از  ایران صورت نگرفته است . )

 فرهنگ ایران فرهنگی است جمع گرا – افراد  علاقه بسیار  به رفت و آمد  – داشتن صله رحم – ارتباط با همسایه – فامیل – دوست و…. دارند و معتقدند افرادی که دور از جمع هستند  گوشه گیر و منزوی  و افسرده می شوند ولی اگر در ارتباط و رفت و آمد  بسیار  باشند شاد و سالم  هستند .

واژه های کلیدی: تیپ شخصیتی، سلامت روانی، نظریه های  شخصیت

فهرست مطالب

فصل اول   
مقدمه   
بیان مسئله   
اهمیت و ضرورت پژوهش   
اهداف پژوهش   
تعریف مفاهیم   
فصل دوم   
تاریخچه  سلامت روانی   
تعریف سلامت  روانی   
اهداف سلامت روانی   
دید گاهها و نظریه ها در سلامت روانی   
شاخصهای سلامت روانی   
ویژگی  افراد سالم از لحاظ روانی   
سلامت روان از دیدگاه آدلر   
سلامت روان از دید گاه اریکسون    
سلامت روان از دیدگاه  اریک فروم   
نگاهی به مفهوم شخصیت  
نظریه های  شخصیت   
نظریه فروید:   
الف :  نیاز رفتن به سوی مردم ( شخصیت مطیع )   
ب)  نیاز به دور شدن از مردم  ( شخصیت جدا )   
ج .  نیاز  علیه بر مردم ( شخصیت پر خاشگر )   
طبقه  بندی  شخصیت  در قالب گونه های  بدنی   
نظریه کرچمه :   
نظریه یونگ راجع به شخصیت   
علائم شخصیتی که در تفکر و گرایش درونگرا  و برونگرا  معمولا  دیده می شود .   
روش های اساسی سنجش شخصیت   
علایم تجربی متمایز کننده برون گرایان و درون گرایان بر حسب آیزینگ   
نظریه مورد قبول اینجانب درباره تیپ شخصیتی درونگرا – برونگرا   
نظریه مورد قبول اینجانب  درباره سلامت روانی   
تحقیقات انجام شده مشابه  پژوهش حاضر و مشابه موضوع پژوهش   
فصل سوم   
مقدمه   
جامعه آماری   
روش نمونه گیری   
حجم نمونه   
ابزار پژوهش   
1-پرسشنامه شخصیت آیزینگ  :   
2- تست Scl-90   
روش اجرا   
روشهای تجزیه و تحلیل آماری   
فصل چهارم   
مقدمه   
جدول  شماره 1 = نمرات سلامت  روانی   
جدول شماره 2 = نمرات تیپ شخصی   
جدول  شماره 3 = رتبه بندی نمرات   
محاسبات   
تفسیر نتایج   
فصل پنجم   
خلاصه پژوهش   
محدودیتهای پژوهش   
پیشنهادات پژوهش   
فهرست منابع   
پیوست ها   
پاسخنامه آزمون شخصیت آیزینگ   
کلید آزمون شخصیت آیزینگ   
کلید آزمون شخصیتی آیزینگ   
کلید آزمون شخصیت آیزینگ   
آزمون scl-90   
پاسخنامه آزمون SCL-90   

فهرست منابع

1- دکتر پارسا /  محمد 1366 زمینه روانشناسی تهران انتشارات پیوند
2- لارنس / 1994 روانشناسی شخصیت  ترجمه جوادی جعفر / خدمات فرهنگی سیاسی
3- شاملو / سعید / 1374 مکتبهای نظریه های در روانشناسی شخصیت – تهران / رشد
4- شعاری نژاد / 1371 درآمدی بر روانشناسی انسان
5-نجی حمز / روانشناسی عمومی
6- ساپینگتون / اند روای (  1377 )/ حسین شاهی براواتی / بهداشت روانی
7- گنجی ، حمزه /بهداشت روانی / انتشارات ارسباران ، 1381
8- میلانی فر ، بهروز / بهداشت روانی / شهر قومس ، 1379
9-دلاور ، علی / روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی /1381
10- پارسا ، محمد /بنیاد های روانشناسی/انتشارات سخنی ، 1378
11-ادیب چی ، فاضله /  رابطه بهداشت روانی و گرایش مذهبی در دانشجویان دانشگاه  و حوزه دانشگاه آزاد – واحد تهران مرکز  1383
12- بنی جمالی شکوه سادات ، احدی حسن / بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی/  نشر  نی  1380
13-شهیدی ، شهریار / حمیده مصطفی / اصول و مبانی  بهداشت روانی / انتشارات  سمت 1380
14- هومن ، عباس / هنجار یابی پرسشنامه سلامت عمومی بر روی دانشجویان دوره کارشناسی
15- دانشگاه تربیت معلم / دانشگاه تربیت معلم / موسسه تحقیقاتی تربیتی ، 1376
16- نجات ، حمید ، آزاد  ، حسین ( 1378)  سلامت روان از دیدگاه آلیس . فصلنامه اصول بهداشت روانی سال اول شماره 4
17- گنجی ، حمزه ( 1382 ) بهداشت روانی  انتشارات ارسباران
18- سهرابی ، حمید رضا ( 1380) سلامت روانی تهران .
19- دارابی ، جعفر ، مجله فرهنگ و پژوهش  سه شنبه 24 آذر / شماره 173
20- محمودی ، مینا / بررسی و مقایسه بهداشت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مجتمع ولیعصر/ 85-1384
21- سلیمانی روز بهانی  ، سارا / بررسی  تیپ های شخصیتی  درونگرا و برونگرا – / 84-83
22- همیتان ، فاطمه /  بررسی میزان اضطراب در تیپ های شخصیتی درونگرا و برونگرا – / 84-83
23- کرمی ، یوسف / آمار غیر پارامتری برای علوم رفتاری

مقدمه

هرکسی شخصیتی دارد و شخصیت شما به تعیین محدودیت های موفقیت ، خوشی و خرسندی  در زندگی  شما کمک می کند . ما درباره شخصیت  صحبت می کنیم و اگر بگوییم که شخصیت شما یکی  از مهمترین   موهبت های  شماست گزافه گویی نکرده ایم . شخصیت شما  تا حالا هم به شکل گیری بسیاری از جنبه های  زندگی شما کمک کرده است و در آینده  نیز به همین کار  ادامه می دهد .

همه چیز هایی را که تا کنون  به دست  آورده اید ، تمام چیز هایی را که انتظار  دارید در شغل خود به دست   آورید ، خواه همسر یا والد خوبی  باشید و حتی  حالت سلامت عمومی  شما  می تواند  تحت  تاثیر  شخصیت شما  و شخصیت  های افرادی  که با آنها  تعامل دارید  قرار گیرد .

 چند بار  فردی را به عنوان  کسی که شخصیتی فوق العاده دارد  توصیف کرده اید ؟ منظور شما از این توصیف  معمولا این است که وی  خوش بر خورد  و دلپذیر است و به راحتی می توان  با او کنار آمد ، فردی ممکن  است او را به عنوان  دوست ، هم اتاقی  یا همکار انتخاب کنید . اگر شما برای  سپردن  یک تعهد برای رابطه ای  شخصی خود را آماده  کرده باشید ، ممکن است  بخواهید  یا با او ازدواج کنید که در این صورت تصمیم خود  را طبق  بر داشتی که از شخصیت او  داشته اید  قرار  می دهید .

 شما همچنین افرادی  را می شناسید که به نظرتان شخصیت  وحشتناکی دارند . امکان دارد  این گونه اشخاص گوشه گیر ، متخاصم ، پر خاشگر  ، سرد ، نا خوشایند  باشند و کنار آمدن با آنها  دشوار  باشد .  شما آنها را استخدام نخواهید کرد  یا  به همکاری با آنها علاقه  نخواهید داشت و احتمالا  دیگران  نیز  از آنها  دوری  می کنند آن ها  را منزوی می سازند .

شخصیت شما می  تواند انتخابهای شما را محدود کند  یا آنها  را گسترش دهد و مانع  از سهیم شدن شما  در تجربه های خاص با دیگران  شود یا شما  را قادر سازد  تا اکثر این  تجربه ها را داشته  باشید  شخصیت می تواند برخی  از افراد را ملزم و محدود کند و دیگران  را در معرض  تجربیات جدید قرار دهد .

 در حالی  که شما درباره  شخصیت  دیگران داوری می کنید ، آنها نیز داوری  های مشابهی درباره شما می کنند . این قضاوتهای دو جانبه  که هم در زندگی فرد داوری  شده  و هم داور  را شکل می دهد ، هر بار  که با یک موقعیت اجتماعی  رو به رو می شویم  که ما را ملزم به تعامل با دیگران می کند ، بارها تکرار  می شوند .  البته ، تعداد و تنوع  موقعیت  اجتماعی که مشتاقانه در آن شرکت می کنید نیز توسط شخصیت شما  تعیین می شود  ، مثل مردم آمیزی  یا کمرویی نسبی شما . درست همانگونه که بدون تردید شما تصویر روشنی از شخصیت کلی خود دارید . می دانید که آن  عامل را در کجا ارزیابی کنید . اما بسیار  ساده لوحانه و بی معنی خواهد بود اگر بکوشیم کل ویژگی های شخصیت یک فرد را با به کار گیری اصطلاحات  مبهمی مثل فوق العاده و وحشتناک ، جمع بندی  کنیم . موضوع  شخصیت به قدری پیچیده است  که نمی توان  با چنین  توصیف ساده ای  آن را بیان  کرد ، زیرا انسانها در شرایط گوناگون  و در برابر  افراد  مختلف ، بسیار پیچیده و تغییر  پذیر  هستند . ما باید در تعریف و توصیف شخصیت به اندازه کافی  دقت بیشتری داشته باشیم . به همین  دلیل  ، روان شناسان تلاش قابل ملاحظه ای را صرف ساختن آزمونهایی برای ارزیابی یا سنجش  شخصیت کرده اند .

 امکان دارد  معتقد باشید که به هیچ آزمون روان شناختی که به شما بگوید شخصیت  شما چگونه است ، نیازی ندارید  و در مجموع ممکن است  حق با شما باشد  . بالاخره ، شما احتمالا بهتر  از هر فرد دیگری خودتان را می شناسید . اگر  از شما بخواهند که واژه  هایی  را بنویسید که به بهترین وجه  شخصیت شما را توصیف می کنند ، بی تردید  می توانید بدون  اینکه زیاد فکر کنید این کار را انجام دهید .

دانلود پایان نامه بررسی رابطه سلامت روانی افراد درونگرا و برونگرا


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

 

پایان نامه بررسی عوامل موجه فشارهای عصبی و نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران

پایان نامه بررسی عوامل موجه فشارهای عصبی و نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران در 148 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc

دانلود پایان نامه بررسی عوامل موجه فشارهای عصبی و نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران

پایان نامه بررسی عوامل موجه فشارهای عصبی و نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران عوامل موجه فشارهای عصبی  نقش فشارهای عصبی نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران اجتناب‌ناپذیر بودن فشار عصبی  بررسی عوامل موجه فشارهای عصبی و نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران تحقیق بررسی عوامل موجه فشارهای عصبی و نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران  دانلود مقاله بررسی ع
دسته بندی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 850 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 148

پایان نامه بررسی عوامل موجه فشارهای عصبی و نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران در 148 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc


فهرست


فصل اول : کلیات
مقدمه
تعریف موضوع
فرضیات تحقیق
اهمیت موضوع
اهداف تحقیق
قلمرو تحقیق
تعریف واژه‌های عملیاتی
محدودیتهای تحقیق
فصل دوم : مبانی تئوریک و پیشینة پژوهش
تاریخچه تحقیق پیرامون فشار عصبی
فشار عصبی چیست؟
اجتناب‌ناپذیر بودن فشار عصبی
مراحل فشار عصبی
مدلی برای تحلیل فشار عصبی
منابع فشار عصبی
1-عوامل طبیعی
1-1)    محیط خانواده
1-2)    محیط اجتماع
2- عوامل سازمانی
2-1) عوامل مربوط به خود سازمان
2-1-1) ساختار سازمانی
2-1-2) جو سازمانی
2-1-3) محیط فیزیکی
2-1-4 ) تضادهای صف و ستاد
2-2) عوامل مربوط به شغل
2-2-1) ابهام نقش
2-2-2 ) افراط نقش (کمی و کیفی)
2-2-3 ) تفریط نقش
2-2-4) تعارض نقش
2-2-5) روابط بین افراد
2-2-6 ) فزونی اطلاعات
2-2-7 ) نکات مربوط به مسیر ترقی
2-2-8 ) تحرک جغرافیایی
2-2-9 ) مشاغل مدیریتی
2-2-10) انتظارات نقش
2-2-11) مسئولیت برای دیگران
2-2-12) ادراک عصبی
عوامل مؤثر در تعدیل فشارهای عصبی
1)    ادراک
2)    اختلافات فردی
3)    ارزشها
4)    شخصیت
5)    حمایت اجتماعی
6)    تجربه شخصی
نتایج فشارهای عصبی
1- نتایج رفتاری
1-1)    عملکرد
1-2)    غیبت
1-3)    رضایت شغلی
1-4)    تصمیم‌گیری
1-5)    انحرافات اجتماعی
2- نتایج جسمی و فیزیولوژیکی
2-1) بیماریهای قلبی و عروقی
2-2) بیماریهای دستگاه گوارش
2-3) بیماریهای پوست
2-4) رابطه فشار عصبی با سیستم دفاع ایمنی
2-5) سرطان
2-6) سردردها و فشار عصبی
3- نتایج و عوارض روانی فشارهای عصبی
3-1) اضطراب
3-2) ناکامی
3-3) افسردگی
فصل سوم : فرایند تحقیق
روش تحقیق
روش جمع‌آوری اطلاعات
پرسشنامه‌های تحقیق
جامعه آماری
روشها و فنون آماری مورد استفاده
تکنیک همبستگی
تحلیل واریانس

تاریخچه تحقیق پیرامون فشار عصبی

 معنی اصلی کلمه استرس یا فشار از سال 1936دچار دگرگونی شده و از این سال بود که کلمه استرس را به معنای فشارهای عصبی ک مدیران و یا افراد دیگر با آن مواجه می‌شوند بکار بردند. قبل از سال 1936 و در قرون پانزدهم و بعد از آن کمله استرس بیشتر در علوم مهندسی و معماری بکار برده میدشد و بع معنای فشار برای دیوارها و یا ساخت ستونها بکار برده می‌شد. در سال 1704 معنی کلمه فشار اندکی فراتر رفته و این کلمه به معنای سختی و یا دشواری‌ها [1] و یا بدبختی بکار برده شد، همچنین در اواسط قرن نوزدهم میلادی معنای این کلمه گسترش بیشتری یافت و این کلمه به معنای تنش بر روی اعضای بدن و یا نیروی ذهنی انسان بکار برده شد.

در سال 1936 محقق جوانی به نام دکتر هانس سلیه [2] در دانشگاه مک گیل با انتشار مقاله‌ای معنی این کلمه را متحول گردانید و تعریف کاملاً جدیدی از استرس ارائه داد و این کلمه را برای بیان حالتی که وی در تحقیقات خود کشف کرده بود بکار برده پس از این سال تحقیق پیرامون اثرات فشار عصبی و عوامل ایجادکننده آن ادامه یافت و از دکتر هانس سلیه که سردمدار این تحقیقات بود به عنوان پدر علم استرس نام برده شد.

پس از آن تحقیقات سلیه و دیگر دانشمندان پیرامون فشارهای عصبی ادامه یافت و هانس سلیه فرایندی را کشف کرد ه طی آن فشار عصبی اتفاق افتاده و عوارض مربوط به آن ظهور می‌نماید که در بخشهای بعدی مورد بحث قرار می‌گیرد.

یکی از بخشنهایی که اخیراً مورد علاقه محققین قرار گرفته و آنها در حال تحقیق بر روی آن هستند استرس شغلی و یا فشارهای عصبی شغلی می‌باشند. در این بخش ابتدا معنی فشار عصبی مشخص خواهد شد و سپس عوامل ایجادکننده فشارهای عصبی و همچنین اثرات فشارهای عصبی و عوارض فردی و سازمانی آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت.

فشار عصبی چیست؟

فشار عصبی برای افراد متفاوت دارای معانی متفاوت می‌باشد بعنوان مثال برداشتی که یک بازرگان از فشار عصبی دارد ممکن است با برداشتی که یک داروساز و یا یک مسئول کنترل برج مراقبت هوایی از این مفهوم دارد متفاوت باشد. به عبارت دیگر برخی افراد ممکن است عوامل ایجادکننده فشارهای عصبی که اصطلاحاً استرسور نامیده می‌شوند را به عنوان فشار عصبی در نظر بگیرند و برخی دیگر نیز ممکن است پاسخی که به این محرکها و یا حوادث داده می‌شود را فشار عصبی بنامند. به هر ترتیب فشار عصبی دربرگیرنده تعامل بین محرکها و پاسخها می‌باشد. فشار عصبی نتیجه و یا یک پاسیخ به یک اقدام می‌باشد که نیازها و ضرورتهای فیزیکی و روانشناختی در فرد آن را ایجاد می‌نماید. این ضرورتها و نیازهای فیزیکی و روانشناختی ممکن است از محیط اطراف فرد به فرد تحمیل شوند و در  نتیجه فرد را با فشار عصبی روبرو سازند.

عوامل ایجاد کننده فشار عصبی نیز می‌توانند شکلهای متفاوتی به خود بگیرند که شامل مواردی از قبیل ضرورتهای شغلی تقاضاهای دوستان و خانواده و عواملی از این قبیل می‌باشند. پاسخی که افراد به این تقاضاها می‌دهند ممکن اس برای آنها فشار عصبی ایجاد نماید ولی نکته قابل توجه این است که عوامل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند پاسخهای افراد به این عوامل با یکدیگر متفاوت باشند.

نکته قابل توجه این است که فشار عصبی ضرورتاً و به خودی خود بد نیست و اصولاً ممکن است اثرات مثبتی نیز در زندگی افراد داشته باشد. ولی الب به فشار عصبی با یک دید منفی نگریسته می‌شود و بیشتر به جنبه‌های منفی آن توجه می‌شود. بعنوان مثال هنگامی که یک ورزشکار در یک مسابقه ورزشی شرکت دارد عملکرد او در صورتی که او تحت تأثیر استرس مثبت[3] قرار داشته باشد افزایش یافته و او بطور مثبت در شرایط دشوار از استرس برای بالا بردن توانایی خود و کسب موفقیت استفاده می‌کند.

بطور کلی می‌توان گفت که دنیای صنعتی دنیایی مملو از عوامل فشارزا بوده و انسانهایی که در این دنیا زندگی می‌کنند در معرض فشارهای عصبی مذکور قرار دارند که این فشارهایعصبی منبع بسیاری از بیماریها، مشکلات شخصی و خانوادگی و از طرفی دیگر مشکلات بسیاری از قبیل کاهش عملکرد، غیبت، ترک خدمت و تصمیم‌گیرییهای غلط و همچنین کاهش رضایت شغلی برای سازمانها به دنبال دارد. حال سؤال این است که فشار عصبی چیست؟

در تعریف فشار عصبی نظریات متعددی اظهار شده است برخی از افراد فشارهای عصبی را مجموعه‌ای از واکنشهای عمومی بدن انسان به عوامل پیش‌بینی نشده و ناسازگار محیط بیرون و همچنین محیط درون فرد می‌دانند[4].

بدین ترتیب فشار عصبی باعث از بین رفتن تعادل و سازگاری فرد نسبت به عوامل محیط درون و بیرون فرد می‌گردد و عواملی که باعث از بین رفتن این تعادل می‌شوند عوامل استرس‌زا نامیده می‌شوند.

در یک بیان دقیقتر از فشار عصبی می‌توان آن را حالتی پویا و متغیر در افراد در نظر گرفت که در آن حالت افراد با فرصتهایی از قبیل کسب امتیازات متعدد و محدودیتها و تقاضاهیی مودجه می‌شوند که نتیجه آن حالت برای آنها بسیار مهم بوده و از طرفی دیگر این نتیجه برای او مهم می‌باشد[5].

البته محققین دیگر تعاریف دیگری از فشار روانی ارائه داده‌اند . به عنوان مثال دو تن از محققین به نام بیر و نیومن[6] فشار روانی را شرایطی می‌دانند که ناشی از تأثیر و تأثر افراد با مشاغل آنان بوده و علامت این فشار روانی نیز تغییرات درونی است که آنان را به انحراف از رفتار و کنش معمولی خود مجبور می‌کند و به ایجاد استرس و عوارض مربوط به آن در فرد منجر می‌شوند.

بطور کلی برای اینکه فشار عصبی بالقوه‌ای به فعل درآید دو شرط لازم دارد. شرط اول اهمیت نتیجه یک کار برای فرد می‌باشد. اگر نتیجه یک وضعیت و دستیابی به آن از اهمیت بالایی برخوردار باشد در این حالت ممکن است میزان فشار عصبی که شخص تجربه میدکند نیز شدیدتر باشد. در حالی که اگر نتیجه یکی حالت یا وضعیت برای فرد اهمیت زیادی نداشته باشد دیگر دلیلی برای ایجاد فشار عصبی در فرد وجود نخواهد داشت.

شرط دوم ابهام و عدم اطمینان در مورد نتیجه یک وضعیت می‌باشد. هنگامی که افراد درباره رسیدن نتیجه مورد علاقه آنها مطمئن نیستد در این حالت فشار عصبی در آنها در بالاترین سطح قرار دارد و هنگایم که از رسیدن به نتیجه مطمئن باشند فشار عصبی در آنها در پایینترین سطح خواهد بود.

برای بسیاری افراد فشار عصبی معنی منفی دارد و از آن به عنوان پدیده‌ای یاد می‌کنند که باید از آن دوری کرد و اصطلاح فشارعصبی را با مسائلی از قبیل تنش، اضطراب و عصبانیت همراه می‌دانند. بعنوان مثال عواملی از قبیل نگرفتن پاداشها، مرگ همسر و غیره از جمله عوامل مهمی هستند که فاشر عصبی منفی در افراد ایجاد می‌کنند. ولی باید توجه داشت که فشار عصبی از وضعیت نامطلوب و یک اتفاق ساده پیچیده‌تر می‌باشد.

عواملی همچون دریافت پاداشها کلان، دستیابی به موفقیتهای بزرگ، دستیابی به مشاغل مورد علاقه توسط افراد و غیره نیز ار جمله عواملی هستند که استرس مثبت در افراد ایجاد می‌نمایند. بنابرانی چهره دوم استرس هم چهره مثبت آن می‌باشد که دارای اثرات سودمندی در زندگی افراد است.

بطور کلی می‌توان گفت که ریشه‌های استرس در الزامات زنگی کاری و زندگی شخصی افراد وجود دارد و هر گونه الزام فیزیکی و روحی خود ممکن است بک عامل فشارزا باشد و واکنش افراد نیز در مقابل این عوامل نیز فشار عصبی می‌باشد. واکنش افراد در مقابل فشارعصبی از طریق اقدامات سیستم عصبی سمپاتیک و سیستم غدد درون‌ریز و افزایش فشار خون و افزایش ضربان قلب و تنفس ظاهر می‌شود.

دانلود پایان نامه بررسی عوامل موجه فشارهای عصبی و نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

 

پایان نامه بررسی و اعتباریابی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی دولتی

پایان نامه بررسی و اعتباریابی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی دولتی در 130 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc

دانلود پایان نامه بررسی و اعتباریابی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی دولتی

پایان نامه بررسی و اعتباریابی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی دولتی  اعتبار بخشی درآموزش و پرورش  ارزیابی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی دولتی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران اعتباریابی شاخص های ارزیابی عملکرد  بررسی و اعتباریابی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی دولتی تحقیق بررسی و اعتباریابی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیر
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 122 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 130

پایان نامه بررسی و اعتباریابی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی دولتی در 130 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc


فهرست

چکیده 
فصل اول 
کلیات تحقیق 
مقدمه 
بیان مسأله 
اهمیت موضوع: 
اهداف تحقیق 
سوالهای تحقیق 
تعاریف نظری و عملیاتی 
فصل دوم 
ادبیات و پیشینه تحقیق 
مقدمه 
بخش اول – اعتبار بخشی 
(تعریف سنجش) 
اعتبار سنجی (اعتبار بخشی) چیست؟ 
هدف اعتبار سنجی 
الگوی تضمین کیفیت در آموزش و پرورش 
اعتبار بخشی درآموزش و پرورش: 
اصول و مبانی نظری: 
اهداف 
ساختار، نقش و وظایف 
نقش و وظایف دبیرخانه تخصصی شورای اعتباری بخشی (تضمین کیفیت) 
نقش و وظایف کمیسیون های منطقه ای 
نقش و وظایف مدارس و موسسات آموزشی 
مراحل اجرایی 
*مولفه ها: 
1- رسالت و اهداف 
استاندارد پایه 
استاندارد ارتقای کیفیت 
درآمدی بر مدیریت آموزشی و بحث استاندارد سازی 
مدارس ابتدایی سیستم های اجتماعی 
مدیریت در مدرسه ابتدایی 
اثر بخشی مدیر آموزشی 
انتظارات 
وضعیت مدیریت مدارس در حال حاضر 
مدیریت آموزشی در ایران (با رویکرد به دوره ی ابتدایی) 
نقش مهارت ها در دستیابی به کیفیت 
الگوی شایستگی مدیران آموزشی 
1- دانش و معلومات نظری 
2 – مهارتها 
3- ویژگی شخصیتی 
4- نگرش و بینش 
5 – اعتبار حرفه ای و عمومی 
بخش دوم- استاندارد سازی : 
استاندارد چیست؟ 
استاندارد سازی چیست ؟ 
استانداردهای عملکرد موثر 
نقش مدارس ابتدایی در بنیاد کیفیت ها 
شرایط و ضرورت ها در استاندارد کردن عملکرد 
ویژگی های کلیدی استانداردها 
استانداردهای شش گانه ی مدیران مدارس ابتدایی 
استانداردهایی برای مدیران جدید، در مدرسه ابتدایی شیکاگو 
کاربرد استانداردهای عملکرد چیست؟ 
استاندارد مدیران آموزشی در ایالت ویرجنییا 
استاندارد 1 
دانش 
گرایش ها 
عملکردها 
استاندارد 2 
دانش 
گرایش ها 
عملکردها 
استاندارد 3 
دانش 
گرایش ها 
عملکردها 
استاندارد 4 
دانش 
گرایش ها 
عملکردها 
استاندارد 5 
دانش 
گرایش ها 
عملکردها 
استاندارد 6 
دانش 
گرایش ها 
عملکردها 
جمع بندی بخش دوم 
بخش سوم- نظارت و کنترل: 
تعریف کنترل 
ضرورت وجود نظارت و کنترل در سازمانها: 
فرآیند کنترل در مدیریت: 
ویژگیهای کنترل اثر بخش 
تعاریف نظارت و راهنمایی آموزشی 
پیشینه نظارت آموزشی 
تکامل نقش نظارتی: 
جایگاه نظارت و راهنمایی تعلیماتی در اسلام 
جایگاه نظارت و راهنمایی در ایران 
آیا نظارت راهنمایی تعلیماتی خلاق (نظارت مبتنی بر خلاقیت) دست یافتنی است؟ 
اصول نظارت و راهنمایی تعلیماتی 
ابعاد نظارت 
جمع بندی بخش سوم 
بخش چهارم : پیشینه تحقیق 
(پیشینه تحقیق در ایران ) 
پیشینه تحقیق درخارج: 
افزایش حقوق معلمان 
جمع بندی فصل دوم 
فصل سوم 
روش تحقیق 
مقدمه 
روش تحقیق 
جامعه و نمونه آماری 
ابزار گردآوری داده ها 
روش گردآوری داده ها 
روایی و پایایی 
روش تجزیه تحلیل داده ها 
فصل چهارم 
تجزیه و تحلیل داده ها 
مقدمه: 
-توصیف متغیرهای جمعیت شناختی: 
روشهای آماری تجزیه و تحلیل دادهها: 
فصل پنجم 
بحث و نتیجه گیری 
مقدمه 
بحث و نتیجه گیری 
پیشنهادها 
محدودیت های تحقیق 
منابع فارسی 
منابع انگلیسی: 

 منابع فارسی

 الوانی، م.، 1367 ،مدیریت عمومی، انتشاران نشرنی.

بازرگان، ز.،1379، رهبری آموزش عامل تغییر و نوآوری، چکیده مقالات همایش تغییر و نوآوری در سازمان و مدیریت آموزشی، پژوهشکده تعلیم وتربیت ،تهران.

بختیاری، ا.، 1382 ، استاندارد، استانداردسازی و اعتبارسنجی تضمین کیفیت در نظام آموزشی، چکیده مقالات اولین همایش استاندارد و استانداردسازی در آموزش و پرورش با رویکرد منابع انسانی، دفتر بهبود کیفیت و راهبری استانداردها ، معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت اموزش و پرورش.

بختیاری، ا .، 1383،استاندارد، استانداردسازی و اعتبار سنجی تضمین کیفیت در نظام آموزشی، مجموعه مقالات اولین همایش علمی استاندارد و استانداردسازی در آموزش و پرورش، انتشارات مدرسه، تهران.

بریس، ن و کمپ و سنلگار، ر.،1384 ، تحلیل داده هایی روانشناسی با برنامه اس پی اس (ویرایش های 8 ، 9 ، 10 ، 11) ، ترجمه خدیجه علی آبادی، سیدعلی صمدی، انتشارات نشر دوران.

برهانی، ب.، 1377کتاب درسی سازمان و مدیریت، رشته حسابداری بازرگانی، نظام جدید آموزش متوسطه ، تهران.

بهرنگی، م ر.، 1382،جُنگ استانداردها، چکیده مقالات اولین همایش استاندارد و استانداردسازی در آموزش و پرورش با رویکرد منابع انسانی ، دفتر بهبود کیفیت و راهبری استانداردها ، معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش.

بهرنگی، م ر.، 1381،مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، انتشارات کمال تربیت، تهران.

بیانی ، ا.، 1378 ،روشهای تحقیق و سنجش در علوم تربیتی و روانشناسی ، انتشارات رهیافت، چاپ اول.

پازارگادی، م.، 1383ا،لگویی برای اعتبار بخشی تضمین کیفیت در آموزش و پرورش، مجموعه مقالات اولین همایش علمی استاندارد و استانداردسازی در آموزش و پرورش، انتشارات مدرسه.

توسن، م.، 1376،مدیریت در سازمانها، ترجمه محمدحسین نظری نژاد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول  .

خنیفر، م ح.، 1383 ،درآمدی بر مدیریت آموزشی وبحث استانداردسازی ، مجموعه مقالات اولین همایش علمی استاندارد و استانداردسازی در آموزش و پرورش، انتشارات مدرسه  .

خواجه ای، س.، 1380، ارزیابی مهارتها و صلاحتیهای مدیران مدارس ابتدایی جهت طراحی مدل مناسب مدیریت، رساله دکترا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات.

خوی نژاد، غ ر.،1383 ، روشهای پژوهش در علوم تربیتی، انتشارات سمت.

سلطانی مقدم، ا.، 1378،مقایسه مدیریت موجود مدارس راهنمایی شهر تهران از دیدگاه مدیران ، شاخصهای مدیریت تحولی، پایان نامه ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علوم تربیتی.

سلیمی، ق ع.،1377، شیوه ها وابزارهای کنترل کیفیت در آموزش عالی و چگونگی ارزیابی از برنامه ها و فعالیتهای مربوط به آن، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره مسلسل 18-19،.

سیف، ع ا .، 1380 ، روانشناسی پرورشی، یادگیری و آموزشی ، انتشارات آگاه، چاپ چهارم.

شبلی، ا. ، 1354، تاریخ آموزش در اسلام، ترجمه محمدحسین ساکت، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

شفقی، ر. ، 1382، بررسی تناسب شاخص های ارزیابی دبیران از دیدگاه کارشناسان، مدیران، دبیران دبیرستانهای دخترانه تهران،  پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

شیمون ال ، د و شولررندال اس. ، 1384 ، مدیریت امورکارکنان و منابع انسانی، ترجمه محمدعلی طوسی و محمد صائبی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، چاپ هفتم.

صافی، ا. ، 1383، بررسی استانداردهای مدیران مدارس در بستر تاریخ آموزش و پرورش ایران، مجموعه مقالات اولین همایش علمی استاندارد و استانداردسازی در آموزش و پرورش، انتشارات مدرسه.

علاقبند، ع. ، 1376، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران، انتشارات نشر روان.

علاقه بند، ع، 1384?، مقدمات مدیریت آموزشی، نشر ر وان، چاپ بیشت و هشتم.

علیپور، ف.، 1377 ،بررسی رابطه اثربخشی مدیران با شیوه های نظارت و کنترل آنان از دیدگاه معلمان ابتدایی و راهنمایی شهرستان لامرد،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی.

غفوریان، ه.، 1381، بررسی شاخصهای عملکرد مدیران آموزشی مقطع ابتدایی و ارائه الگو،رساله دکترا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.

قربانی، ق ع و همکاران، 1381، سیری در نظارت وراهنمایی، سازمان آموزش و پرورش مازندران، ساری، معاونت آموزش عمومی.

کامرانی و دولت آبادی، ج.، 1380 ،بررسی و مطالعه عناصر نظارت و بازرسی و تائید آن بر کیفیت آموزش و پرورش در شهررفسنجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، کرمان ، مرکز مدیریت دولتی.

مالک، ح. ، 1384، بررسی نظارت مدیران مدارس درخصوص نقش بازرسی در کیفیت آموزش، پژوهشکده تعلیم وتربیت.

گال، م . و بورگ، و . و گال، ج . 1383 روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی ، روانشناسی (جلد دوم به اهتمام احمدرضا نصر و جمعی از مترجمان انتشارات سمت و دانشگاه شهید بهشتی).

محمودی، ااح. ، 1383، تدوین استانداردهای عملکرد مدیران آموزشی دوره راهنمایی شهر تهران و ارائه الگوی مناسب، رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

مشایخ، ف. ، 1385، دیدگاههای نو در برنامه ریزی آموزشی، تهران، انتشارات سمت، چاپ ششم.

ملکی، ح و ناصری ن . ، 1383، مقدمه ای بر استانداردهای مدیران آموزشی ( دانش ، گرایش، عملکرد)، مجموعه مقالات اولین همایش علمی استاندارد و استانداردسازی در آموزش و پرورش، انتشارات مدرسه.

مهدی پور، ن. ،1374، آموزش ابتدایی در آستانه قرن بیست و یکم، انتشارات امیرکبیر، تهران.

میلر، ج.، 1943، آموزش و پرورش و روح به سوی یک برنامه درسی معنوی، انتشارات فراشناختی اندیشه، تهران ، 1380?

نادری، ع و مریم سیف ن.، 1383، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، انتشارات بدر.

ناصری، ن. ، 1384،  تدوین استانداردهای عملکرد مدیران آموزش مقطع متوسطه شهر تهران و ارائه الگوی مناسب جهت کاربرد آن، رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.

نیکنامی، م.، 1372، نظارت و راهنمایی تعلیماتی و جایگاه آن در آموزش و پرورش، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش تهران، شماره مسلسل 5?

وایلز، کیمبل، مدیریت و رهبری آموزشی، ترجمه محمدعلی طوسی، انتشارات بازتاب ، تهران، 1384?

وایلز،ج و جوزف ب .،(2000)،نظارت در مدیریت، ترجمه محمدرضا بهرنگی، انتشارات کمال تربیت، 1382?

وکیلیان، م. ، 1381، نظارت و راهنمایی تعلیماتی، دانشگاه پیام نور.

یوسفی، ب.، 1377، میزگرد ارزیابی کارکنان آموزش و پرورش، فصلنامه مدیریت، سال سوم، شماره 4،مسلسل 12   .

 

منابع انگلیسی:

Badal , Alan, Assessing The Effectiveeness of a performance Appraisal system for Elementry school Akministration , PhD. December 2000.

Biddle , Bruce , J. and Berliner , Daivid, C.Small class size and Its Effect , ASCD . volume 59 , No .5, februrary .2002

Cotton , Kathleen , school size school climate and student performance , Educational leadership, may 1996.

Johnson , jean, Do Communities want smaller schools? Class size school size , educational leadership, February 2002.

Rackifeller Institute , successful manayers.

www. Elsevier . com/ stueduc . Pupils, attitudes towards art teaching in primery school and evaluation tool.2007.

www. Elsevier. Com/stueduc. deter mining The quality of competence assessment programs: a self – evaluation procedure . 2007.

 

مقدمه

امروزه در دنیا، مدارس و مراکز آموزشی، به عنوان مراکز ثقل و شکل گیری نوآوری، نوآفرینی، کارآفرینی، تعقل، تدبر و تفکر خلاق همچنین وظیفه ی پاسخگویی به نیازهای متغیر، متحول جوامع و مردم را به عهده دارند. نقش محوری نظام آموزشی در اشاعه ی فرهنگ و تحول بر هیچ کس پوشیده نیست. به طوری که یکی از نوآوران آموزش و پرورش مصری می گوید: « بهبود آموزش و پرورش را به من بسپارید، من دنیا را اصلاح خواهم کرد.» (بختیاری1383 به نقل از کوی، ترجمه یمنی،1378،ص12)  همچنین یونسکو در این رابطه معتقد است که : آموزش وپرورش، سرمایه ی نسل امروز و آینده ی ماست‌(بختیاری1383، به نقل از یونسکو، 1378، ص 13). لذا نقش محوری آموزش در فرایند توسعه بر همگان آشکار است، چنان که از آموزش به عنوان شاه کلید توسعه و پیشرفت ملت ها یاد شده است. در شرایط کنونی، رشد سریع فناوری اطلاعات، ارتباطات، اکتشافات، ابتکارات، انتظارات و اختراعات، تغییرات سازمانی و  ساختاری، دانش موجب تغییر و تحول در نظام های آموزشی و  برنامه های آموزشی و درسی در هزاره سوم گردیده است.

در مطالعات علوم تربیتی و روانشناسی ممکن است این ضرورت به وجود آید که میزان و اندازه پدیده هایی از قبیل هوش توانایی ذهنی و اضطراب دقت مشخص و تعیین گردد.

سنجش و اندازه گیری پدیده های مورد اشاره با اندازه گیری پدیده های عینی و مادی مانند طول، عرض، حجم تفاوت دارد.

سنجش پدیده های آموزشی ، با توجه به ظرافت، حساسیت و پیچیدگی آن نیاز به طراحی علمی دارد و به عنوان یک اقدام تخصصی مطرح است که تنها از طریق دسترسی به یافته های تئوریک و عمیق امکان پذیر می شود.

به طور کلی اندازه گیری[1] و سنجش[2] یک اقدام طراحی شده است که طی آن با استفاده از محاسبات ریاضی و روشهای علمی پدیده ای را به کمیت تبدیل کرده و در ارتباط با هدف معین مورد قضاوت قرار می دهیم.(بیانی، 1378، ص 205 و ص206)

دانلود پایان نامه بررسی و اعتباریابی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی دولتی


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

 

پایان نامه بررسی تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده

پایان نامه بررسی تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده در 100 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc

دانلود پایان نامه بررسی تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده

پایان نامه بررسی تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده آیا تلویزیون توانسته باعث تغییر در ادبیات کودکان شود  آیا تلویزیون توانسته باعث تغییر درالگوهای فراغت کودکان شود  آیا تلویزیون توانسته باعث تغییر درفرهنگ تغذیه در کودکان شود  تاثیر تلوزیون تحقیق تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده تحلیل مردم شناختی تلویزیون
دسته بندی جامعه شناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 1073 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 100

پایان نامه بررسی تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده در 100 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc


فهرست مطالب

بخش اول :
1-1 پیش گفتار
1-2 مقدمه
1-3 بیان مسئله
1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق
1-5 هدف ها ی پژوهش
1-6 سوالات پژوهش
1-7 پیشینه تحقیق
1-8 جامعه مورد بررسی
1-9 روش تحقیق
1-10 کلید واژگان

بخش دوم :
2-1 فرهنگ
2-2 فرهنگ از منظر صاحبنظران علوم اجتماعی
2-3 خصوصیات فرهنگ
2-4 فرهنگ به واقعیت معنا می بخشد
2-5 فرهنگ پدیده ای فراگیر است
2-6 فرهنگ امری مشترک است
2-7 فرهنگ یاد گرفتنی است
2-8 فرهنگ به عنوان یک رفتار اکتسابی
2-9 سطح های فرهنگ
2-10 طبقه بندی فرهنگها
2-11 ابداع فرهنگ پذیری
2-12 فرهنگ پذیری
2-13 نوسازی مفهوم فرهنگ
2-14 عناصرمهم در فرهنگ پذیری
2-15 روند ها و متغیرهای فرهنگ پذیری
2-16 انواع فرهنگ پذیری
2-17 انواع فرهنگ پذیری از منظری دیگر
2-18 آژانس های فرهنگ پذیری
2-19 ماهیت رسانه
2-20 رسانه و فرهنگ پذیری
2-21 کارکردهای رسانه ها
2-22 رسانه ها و تغییر ارزشهای سنتی و شکاف نسلی
2-23 طبقه بندی نیاز های مرتبط با رسانه
2-24 تلویزیون
2-25 ویژگی های تلویزیون
2-26 تلویزیون به عنوان ابزاری فرهنگی
2-27 تلویزیون از دید نظریه پردازان
2-28 قدرت تلویزیون
2-29 کارکردهای مثبت تلویزیون
2-30 جنبه ها ی اجتماعی شدن کودکان
2-31 کارکردهای منفی تلویزیون
2-32 نقش ها و وظایف وسایل ارتباطی
2-33 کودک کیست
2-34 ویژگی های کودک در دوره ابتدایی
2-35 قابلیت های کودک نسبت به تلویزیون
2-36 ارتباط کودک و تلویزیون
2-37 کودکان قربانیان تلویزیون
2-38 چهارچوب نظری
……. نظریه فرهنگ و شخصیت
……. نظریه کنش متقابل نمادین
…… نظریه کارکردگرایی

بخش سوم :
3-1 مقدمه
3-2 تلویزیون و تغییر در الگوهای گذران اوقات فراغت کودکان
3-3 تلویزیون و تغییر در عادات و سلایق کودکان
3-4 تلویزیون و تغییر در باورها نگرشها و ارزشهای کودکان
3-5 تلویزیون و تغییر در فرهنگ تغذیه
3-6 تلویزویون و تغییر در ادبیات کودکان
3-7 سوالات پرسیده شده از والدین
3-8 مصاحبه با والدین
3-9 مصاحبه با مربیان
3-10 نتیجه گیری
فهرست منابع
چکیده انگلیسی

فهرست نمودارها
نمودار شماره 1: نمودار سطح تحصیلات والدین
نمودار شماره 2: حدود ساعات تماشای تلویزیون
نمودار شماره 3: اولیت تماشای برنامه های تلویزیون
نمودار شماره 4: علت تماشای تلویزون

فهرست منابع

الف:
1? احدی، حسن، جمهری، فرهاد(1380) روان شناسی رشد، تهران : پردیس
2? اسپردلی، جیمز پ، مک کوردی ، دیوید (1386)پژوهش فرهنگی، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
3? اسماورلاری و دیگران (1379) ارتباط بین فرهنگ ها ، ترجمه غلامرضا کیانی و سید اکبر میرحسنی ، تهران : باز
4? آشوری، داریوش ، بهنام ، جمشید و دیگران (1381) مسائل و چشم اندازهای فرهنگ ، ترجمه جلال ستاری، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
5? آگ برن و نیم کوف (1385)زمینه جامعه شناسی ، ترجمه امیرحسین آریان پور، تهران : گسترده
6? بیتس – دانیل (1375) انسان شناسی فرهنگی ، ترجمه محسن ثلاثی، تهران : علمی
7? پارسا، محمد (1387 )روان شناسی رشد کودک و نوجوان ، تهران : بعثت
8? پهلوان ، چنگیز(1382) فرهنگ شناسی، تهران : قطره
9? ترابی، علی اکبر(1384)جامعه شناسی ادبیات فارسی، تبریز: فروزش
10? حسینی، نگین (1385) جنگ تلویزیونی برای کودکان ، تهران : اطلاعات
11? دادگران،سید محمد (1384)مبانی ارتباط جمعی تهران :مروارید و فیروزه
12? دالگرن ، پیتر (1385) تلویزیون و گستره عمومی ، ترجمه مهدی شفقتی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات و سنجش برنامه ای
13? دور، امه (1374) تلویزیون و کودکان ، رسانه ای خاص برای مخاطبین خاص، ترجمه علی رستمی ، تهران : سروش
14? رابرتسون،یان (1374)درآمدی بر جامعه و با تاکید بر نظریه های کارکرد گرایی،ستیزوکنش متقابل نمادین،ترجمه :حسین بهروان،مشهد:آستان قدس رضوی
15? ساروخانی، محمد باقر(1380) جامعه شناسی ارتباطات، تهران : اطلاعات
16? سگالن ،مارتین (1385)جامعه شناسی تاریخی خانواده،ترجمه:حمید الیاسی،تهران :مرکز
17? سورین،ورنروجیمزتا نکارد(1381)نظریه های ارتباط جمعی،ترجمه :علیرضا دهقان ،تهران :دانشگاه تهران
18? شارون، جوئل(1379) ده پرسش از دیدگاه جامعه شناسی، ترجمه منوچهرصبوری، تهران:نی
19? شرام، ویلبر- لایل، جک – پارکر، ادوین (1377) تلویزیون در زندگی کودکان ما، ترجمه محمود حقیقت کاشانی ، تهران : سروش
20? فربد، محمد صادق(1369) مبانی انسان شناسی ، تهران : عصر جدید
21? فکوهی، ناصر(1382) تاریخ اندیشه ها و نظریه های انسان شناسی، تهران: نی
22? کتاک ،فیلیپ(1386) انسان شناسی کشف تفاوت های انسانی ، ترجمه محسن ثلاثی، تهران : علمی
23? گیدنز،آنتونی (1382) مبانی جامعه شناسی ، ترجمه منوچهرصبوری، تهران : نی
24? مارتیتز- انریک ملون (1354 ) تلویزیون در خانواده و جامعه نو، ترجمه :جمشید ارجمند،تهران :سروش
25? معینی ، جهانگیر(1374) نظریه و فرهنگ ، تهران : مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی – بین المللی
26? مک کوئیل،دنیس(1382)در آمدی بر نظریه های ارتباطات جمعی ،ترجمه:پرویز اجلالی،تهران :مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها
27? نیکو، مینو و دیگران (1381) شناخت مخاطب تلویزیون با رویکرد استفاده و رضامندی، تهران : سروش و کانون اندیشه پژوهش های سیما
28? وثوقی- نیک خلق (1374) مبانی جامعه شناسی، تهران : بهینه
29? یوسفی،نریمان (1383)شکاف بین نسل ها –بررسی نظری و تجربی،تهران: پژوهشکده علوم انسانی واجتماعی جهاد دانشگاهی

ب:
1? محمد حسین، پناهی ، (1383)فصلنامه علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی،شماره 17
2? محمد صادق، فربد، (1388) مقاله کنش متقابل فرهنگ و رسانه
3? محمد صادق، فربد، (1386) جزوه تاریخ اندیشه های انسان شناسی
4? ناصر، فکوهی ، (1382) جزوه تاریخ اندیشه های انسان شناسی
5? محدثه، محب حسینی ، (1386) جزوه انسان شناسی کاربردی

 

چکیده :

  رسانه ها به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی، کارکرد انتقال میراث فرهنگی و اجتماعی و ارزش های جوامع را بر عهده دارند، در عصر کنونی با توجه به نقش بارز آن ها در جامعه و اطلاع رسانی پیرامون موضوعات اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی، سعی می­کنند الگوهای نوینی را به جوامع وارد کنند، که جایگزین فرهنگ ها و ارزش ها و الگوهای سنتی می­شوند و در این رهگذر رسانه ها، به عنوان عاملان تغییر و تحول در ارزش ها و هنجارها مطرح هستند و به طوری که سنت ها را به مبارزه می طلبند و به صورت یک عامل مؤثردر دگرگونی نگرش ها و رفتارهای نسل جدید عمل می کنند و همین امر میتواند منجر به شکاف نسلی و  عدم انتقال تجربیات نسل گذشته به نسل فعلی شود. در دوران کنونی نقش نهادهای اجتماعی همانند خانواده ، مدرسه و همسالان در اجتماعی کردن و فرهنگ پذیری کودکان ضعیف است  و در مقابل ، روز به روز بر اهمیت و نقش رسانه ها افزوده می شود  تا جایی که برخی از نظریه پردازان ارتباطی بر این باورند که رسانه ها الویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین می­کنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهند، اینکه به چه چیزی فکر کنیم را به ما می آموزند . بر همین اساس با توجه به نقش تأثیر گذار رسانه،  بالاخص تلویزیون، بر تمامی اعضای جامعه، مخصوصاً کودکان که فرآیند فرهنگ پذیری در آن ها یک سویه انجام می گیرد و در مقابل این وسیله تأثیر پذیر ، هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل مردم شناختی تلویزیون به عنوان یکی از رسانه های فراگیر و گسترده و در دسترس همگان بر فرهنگ پذیری کودکان در خانواده است که برای رسیدن به این منظور علاوه بر پژوهش اسنادی و کتا بخانه ای از 50 دانش آموز دختر اول و دوم ابتدایی مدرسه مهدا واقع در خیابان دیباجی جنوبی در منطقه 3 تهران مصاحبه به عمل آمد ومحقق به مشاهده مشارکت آمیز در جامعه آماری پرداخت وطی پژوهش این مسئله بدست آمد که تلویزیون باعث تغییراتی در باورها و ارزش ها ،عادات و علایق ،الگوهای فراغت ،ادبیات و فرهنگ تغذیه دانش آموزان مورد بررسی شده که میزان این تغییرات در دانش آموزانی که بیشتر تمایل به تماشای برنامه های تلویزیون داشتند و والدینی که توجه و نظارت کمتری نسبت به نوع برنامه ها و تعداد ساعات تماشای کودکان خود داشتند بیشتر و قابل لمس تر بود.

 

1-1پیش گفتار :

تلویزیون در دنیای امروز، گسترده ترین رسانه است به گونه ای که حتی کامپیوتر و شبکه جهانی اینترنت هم نتوانسته رقیب قدرتمندی برای آن باشد، امروزه این رسانه تا دور افتاده ترین روستاها راه افتاده و آنتن های آن را می­توان بر فراز آپارتمان های مرتفع تهران تا طیف خانه های پست و کوتاه روستاها مشاهده کرد، از این روست که می توان تلویزیون را یک دانشگاه وسیع با مخاطبانی در طیف های مختلف در نظر آورد که البته ، کودکان به عنوان جدی ترین و بیشترین مخاطبان برنامه های تلویزیونی مطرح می باشند و تأثیر پذیری آنان  بیش از دیگرگروههای سنی است.  کودکان ارزش ها و باورها و مفاهیم فرهنگی و روش های زندگی و واکنش به تحریکات محیطی  و غیره را از تلویزیون می آموزند و امروزه نقش رسانه ها در فرهنگ پذیری اولیه کودکان و فرهنگ پذیری دراز مدت بزرگسالان به طور گسترده مورد قبول قرار گرفته است و به عنوان عاملی مهم در فرآیند اجتماعی کردن و انتقال مفاهیم فرهنگی ایفای نقش می کند و رسانه ها برای ایجاد فرهنگ پذیری دو گونه از الگوهای رفتاری را به مخاطب ارائه می دهند: الگوهای رفتاری فردی و الگوهای رفتاری اجتماعی که منجر به جامعه پذیری می شود.

 1-2 مقدمه:

شتاب فرایند پیشرفت های فن آوری در دنیای معاصر و تحول سریع درامر ارتباطات ،مرکز ثقل تحولات اجتماعی بوده و در دهه های اخیر شاهد تحولات سریع و گسترده ای در تمامی ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی و از جمله خانواده بوده ایم. نهاد خانواده تحت تأثیر عوامل متعدد درونی و بیرونی، این تغییرات  را تجربه کرده و شکی نیست که رسانه گسترده ای همچون تلویزیون، در فرهنگ سازی اعضای خانواده، بالاخص کودکان ، جایگاه بسیار برجسته ای دارد و تلویزیون در کنار پدر و مادر وفرزند، فرد چهارم خانواده است و از نظر آگاهی رسانی و راهنمایی چند جانبه ، مهم ترین و نزدیک ترین و سریع ترین  ابزار درک اطلاعات به شمار می رود.

بنابراین جایگاهی که تلویزیون ،در انتقال ارزش ها و پیام ها و تثبیت یا تغییر و تزلزل فرهنگ ها و ارزش پیدا کرده است، بسیار حساس و خطیر است و گستردگی استفاده از این ابزار و داشتن مقبولیت گسترده نزد عموم مردم بر اهمیت موضوع می افزاید.

گذشته از تأثیر گذاری عمومی و اجتماعی  تلویزیون، کودکان، از اثر پذیری بیشتری نسبت به این رسانه برخوردارند و اثر گذاری آن تا آنجا است که متخصصین آن رااز ارکان مهم تربیتی میشمارند.

دانلود پایان نامه بررسی تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

 

پایان نامه بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارت های سه گانه وضو ، غسل و تیمم

پایان نامه بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارت های سه گانه (وضو غسل تیمم) در 110 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc

دانلود پایان نامه بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارت های سه گانه وضو ، غسل و تیمم

پایان نامه بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارت های سه گانه (وضو غسل تیمم) احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن  استعمال طاهر وطهارت درآیات قرآن  بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارت های سه گانه (وضو غسل تیمم)  تحقیق بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارت های سه گانه (وضو غسل تیمم)
دسته بندی معارف و الهیات
فرمت فایل doc
حجم فایل 84 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 110

پایان نامه بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارت های سه گانه (وضو غسل تیمم) در 110 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc


فهرست

مقدمه  
فصل اول  
کلیات  
1-1- دردین اسلام دونظام وجود دارد:  
1-2- بیان مسئله :  
1-3- مفهوم طهارت درلغت واصطلاح  
1-4- مفهوم نجاست درلغت واصطلاح  
1-4-1- معنای لغوی نجاست  
1-4-2- لفظ نجس ورجس در آیات قرآن کریم  
1-3- استعمال طاهر وطهارت درآیات قرآن  
1-4- تعاریف عملیاتی  
1-5- هدف پژوهش  
1-6- سوال پژوهش  
فصل دوم:  
طهارت در آیات2- طهارت در آیات  
2-1- تفسیر آیات  
2-3- آیه دوم  
2-4- تفسیر آیه سوم  
2-5- تفسیر آیه چهارم  
2-6- تفسیر آیه پنجم  
2-7- تفسیر آیه ششم  
2-8- تفسیر آیه هفتم  
2-9- تفسیر آیه هشتم  
2-10- تفسیر آیه نهم  
2-11- تفسیر آیه دهم  
2-12- تفسیر آیه یازدهم  
2-13- تفسیر آیه دوازدهم  
فصل سوم :  
مطهرات  
3- آب مطلق  
1-1- آب کر:  
3-2- آب قلیل  
3-3- آّب جاری  
نظر حنابله:  
نظر مالکیه  
نظر امامیه  
3-4- آب باران  
3-5- آب چاه  
3-6- آفتاب:  
3-7- آتش:  
3-8- «انتقال»  
3-9- اسلام  
3-9- «تبعیت»  
3-10-1- برطرف شدن عین نجاست  
3-11- استبراء حیوان نجاستخوار  
3-12- غائب شدن مسلمان  
3-13- دباغی  
3-14- حلاجی  
3-15- جوشیدن:  
3-16- واجبات تخلی  
3-16-1-نظر مذاهب دیگر  
3-16-2- نظر مذاهب  
3-17- نظر مذاهب در مورد تطهیر محل نجاست  
فصل چهارم:  
وضو  
4- احکام وضو  
4-2- اول نیت  
4-3- دوم شستن صورت :  
4-4- سوم شستن دستها  
4-5- مسح سر  
4-5-1- دلیل شیعه درباره مسح پاها در وضو  
4-5-2- اهل سنت دلیل آورده اند :  
4-6- ششم ترتیب وضو  
4-7- هفتم موالات  
4-8- « مبطلات وضو »  
فصل پنجم :  
طهارت کبری (غسل)  
5- غسلهای واجب:  
5-1- غسلهای مستحبی  
5-2- نظرات مذاهب خمسه در مورد غسلهای واجب  
5-2-1- غسل جنابت و آنچه موجب غسل جنابت میشود  
5-2-2-جنب یعنی چه  
1- جماع  
5-3- استبراء  
5-4- نحوه انجام غسل  
5-5- موالات در انجام غسل  
5-6- مکروهات غسل جنابت  
5-7- آیا غسل جنابت نیاز به وضو دارد؟  
5-8- حیض  
5-9- سن حیض  
مدت حیض  
5-10-غسل حیض  
5-11- غسل استحاضه  
5-12- غسل میت  
5-13- غسل نفاس  
5-14- غسلهای مستحب  
فصل ششم :  
تیمم  
6- احکام تیمم  
6-1- نکات مهم آیه  
4? حدث اکبر  
6-2- جستجوی آب  
6-3- چگونگی انجام تیمم  
6-3-1-نظر مذاهب در مقدار مسح صورت و دستها  
6-4- موالات در تیمم  
6-5- عدم وجود حائل  
فصل هفتم :  
نجاسات  
7- نجاسات  
1 و 2: بول و غائط:  
3? منی  
4? خون  
5? میته یا مردار  
6? شراب (مسکر)  
7? فقاع  
8? عصیر (آب انگور)  
9? الکل  
10? سگ و خوک  
7-2- طهارت لباس از خون  
7-3- سومین قسم از نجاسات:  
7-4- نظر مذاهب در باره فضله حیوانات  
7-5- نجاست مشرکان  
فصل هشتم :  
نتیجه گیری و پیشنهادات  
8- نتیجه گیری  
8-1- پیشنهادات  
فهرست منابع  
فهرست نامها   

فهرست منابع

1-    قرآن کریم

2-    امام رضا (ع) ، فقه الرضا ، موسسه آل النبی (ع) ، لاحیا الشراف ، مشهد ، چاپ اول .

3-    سیاح ،ا.، 1378، فرهنگ بزرک جامع نویس ( ترجمه المنجد ) چاپ دوم ، انتشارات اسلام ، تهران ،  .

4-    اصفهانی ، ر.، 1404 ، المفردات ، دفتر نشر کتاب ایران ،.

5-    ابن بابویه ، ا.، 1377? ه.ق ،المفنع و الهدایه ، تهران، موسسه مطبوعاتی دینی قم .

6-    ابن بابویه ، ا. 1413، من با عفیره الفقیه ، جلد اول ، چاپ دوم   .

7-    ابن انس ، م.، الموطاء ، لبنان، موسسه دارالفکر .

8-    ابن ادریس ، ا.، 411 ه.ق، اسرائر ، جامعه مدرسین قم ، نشر اسلامی.

9-    آیت الله شیرازی ، م.، 1368، تفسیر نمونه ، قم ،نشر مدرسه امام امیر المونین (ع)   .

10- آیت الله قربانی ، ز.،1380 تفسیر جامعه آیات الاحکام ، ج اول ، نشر سایه ، چاپ دوم ف  .

11- آیت الله کمره ای ، خصال شیخ صدوق ؛ ج اول و دوم ، چاپ هفتم.

12- جزیری ، ع.، 1406،الفقه علی المذاهب الاربعه ، ج اول ، دارالکتاب العلمیه، چاپ هفتم ،  ه.

13- حرعاملی ، م.، وسایل الشیعه الی التحصیل المسائل الشریعه ، ج اول و دوم ، چاپ پنجم ، بیروت ، دارالحیاء اثراث العربی .

14- حلی ( علامه ) ح.، 1412 ، مختلف الشیعه ، ج اول ، مرکز  الابحاث و الدراسات السلامیه ، چاپ مکتب الاعلام اسلامی ، چاپ اول ، .

15- حلی ( علامه )، ح.، جمادی الثانی1412، مختلف الشیعه ، جلد 1، مرکز الابحاث و الدراسات السلامیه ، چاپ مکتب الاعلام اسلامی ، چاپ اول ،

16- حلی ( محقق ) ا.، (60 – 676 ) المختصر النافع ، موسسه البعثه قم ، چاپ اول .

17- حلی ( محقق )، ا.، امبته فی شرح المختصر ، موسسه سید الشهدا قم .

18- حلی ، ع. ، 1392 ه، ارجال ، انتشارات حیدریه ، نجف اشرف ،.

19- حلی ی.، (690 ه) الجامع الشرایع ، موسسه سید الشهدا علمیه قم .

20 – حلی، م.، المذهب البارغ ، قم موسسه نشر اسلامی ( بی تا ).

21- خوانساری ، موسوی ، ب.، روضات البحاث ، مکتب اسماعیلیان قم .

22- دادمرزی ، س.، 1380،ترجمه تحریر الروضه فی شرح المعه ، موسسه فرهنگی طه ، چاپ چهارم .

23- دانش پژوه ، م.، 1343ترجمه مختصر النافع ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، تهران .

24- زمانی ، م.، 1378، طهارت دینی مست اهل کتاب و مشرکان ، انتشارات فقه تبلیغات اسلامی  .

25- سید مرتضی ( موسوی بغدادی ) ع، (436 ه) چاپ حیدریه نجف اشرف ،

26- سید مرتضی ، 1404 ه.ق، ابی القاسم علی بن حسین ، المسائل الناصریه ، قم ، نشر سید مرعشی نجفی .

27- شهید اول ، ا.، بهار 78، المعه الدمشقیه ، ج 1 ، چاپ قدس ، انتشارات دارالفکس قم ، چاپ دهم ،

28- شیخ مفید ، م، المقنعه ، انتشارات مکتب داوری قم .

29- طباطبایی ، م، 1354،ترجمه محمد هادی فقهی ، کتابفروشی اسلامی ، چاپ اول  .

30- طباطبایی ، م.، 1374، مستمسک العروه الوثقی ، ج 1 و 2 ، دارالتفسیر قم ،

31- طباطبایی ، م ، رمضان 1418 ، ریاض المسائل ، ج 1و2 ، موسسه آل بیت (ع) الاحیا التراث ، چاپ اول ، ، ستاره قم .

32- طباطبایی ، م ، تفسیر المیزان ، ج 1 الی 6 ، ترجمه استاد ناصر مکارم شیرازی ، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی ، مرکز نشر فرهنگی رجاء.

33- طبرسی ، ا.، تفسیر مجمع البیان ، انتشارات آیت الله مرعشی نجفی.

34-طوسی شیخ الطائفه ، م، (1411) ه.ق) الاسبتصار ، ج 1 ، دارالصواء بیروت لبنان .

35- طوسی ، ا، 1408 ه .ق ، الوسیعه الی فیل الفضیله ، ناشر مکتب سید مرعشی نجفی ، چاپ خیام ، قم ، چاپ اول ،

36- طوسی ، م، الخلاف ، ج 1 ، نشر اسلامی .

37- طوسی ، م.، المبسوط فی فقه الاسلامیه ، مکتب المرتضویه لاحیای آثار الجعفریه ، طهران .

38- طوسی ، م.، داراکتب العرب بیروت لبنان .

39- عیسی عاشورا ، ا.، 1380، فقه آسان در مذهب امام شافعی ، مترجم دکتر محند ابراهیمی ، تهران ، نشر احسان ، چاپ چهارم ،.

40- فیض ، ع.،  1363، لمعه و مشقیه ، ج 1 ، انتشارات دانشگاه تهران .

41- کلینی ، م.، 1388 ه،الکافی ، انتشارات مکتب اسلامی ، تهران ،

42- مجلسی ، م.، بحار الانوار ، الجامعه الدور اخبار الائمه الاطهار ، ج 1 ، دارالاحیای الداث العربی ، بیروت لبنان .

43- مغنیه ، م.، 1366، فقه تطبیقی مذاهب پنج گانه ، چاپ دوم ، چاپخانه صنوبر.

44- موسوی خمینی ، ر.،1380، ترجمه تحریر الوسیله ف مترجم علی اسلامی ، چاپ نوزدهم ، انتشارات اسلامی قم  .

45- موسوی خمینی ، ر.، توضیح المسائل ، انتشارات اسلامی قم .

46- موسوی خمینی ، ر .،کتاب طهارت ، ج 3 ، انتشارات اسلامی قم .

47- نجفی ، ح.، 1368،جواهر الکلام ، ج 2و5 ، چاپ سوم ، انتشارات صنوبر ،.

1-1- دردین اسلام دونظام وجود دارد:

نظام فقهی شیعه ونظام فقهی سنی. فقه شیعه دارای سه شعبه است:فقه شیعی امامی،فقه شیعه زیدی وفقه شیعه شیعه اسماعیلیه.فقه سنی دارای چهار شعبه مشهور است:فقه حنفی ،فقه شافعی،فقه مالکی وفقه حنبلی.چند دستگاه فقهی دیگر نیز درمیان اهل سنت پدید آمده است که پیروان زیادی را پیدا نکرده ورسمیت نیافته است،البته ظایریه نیز مشهورند.علم فقه دارای ابواب وفصول بسیار است..مجموعه ابواب فقه تحت چهار عنوان بیان گردیده است.عبارات،عقود،ایفاعات.احکام وسیاسات.درعلم فقه باب منظور کتاب است.به جای باب الصلاة گفته می شود:کتاب الصلاة مجموعه کتاب یا ابواب فقه 48کتاب (باب)است.درخلال این ابواب مسائل وتکالیف عبادی،معاملاتی ،حقوقی وجزایی مطرح است.با توجه به قوانین استنباط ومنابع اولیه فقه امری نیست که درفقه اسلامی برای آن حکمی تنوان یافت.به ویژه باامکان اجتهاد درمذهب شیعه معمول است در تاریخ فقه واجتهاد،مسائل فقهی فراوانی می توان یافت که علی رغم موضوع آن، حکم فقهی آن مسئله به طور یکسان استنباط نگردیده است.این اختلاف نظر میان دوفرقه امامیه اهل سنت نبوده، بلکه در میان فقیهان یک فرقه نیز مشاهده می شود. اختلاف نظر فقهی در میان مجتهدان و فقیهان از بدوشکل گیری این علم پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) وغیبت امام عصر امری بدیهی بوده و هیچ گاه درمیان فقیهان مرسوم نبوده است که نظر مخالف با رأی مشهور تحقیر گردید، بلکه فقه شیعه همواره بالندگی خود را مدیون تحقیق، تفحص، اجتهاد وانبساط می داند وتقلید را برای کسی که توانایی استنباط احکام فقهی را دارد،حرام می شمارد هرچند درتاریخ فقه شیعه کسانی بودند که درمسائل فقهی جرات وجسارت مخالفت با قول مشهور فقها را نداشتند. چنانچه حسن بن زیدالدین در کتاب اصول خود[1]، در بحث اجتماع وشهرت فتوائیه به این مسئله اشاره می فرماید:

همانا بیشتر فقهای بعد از شیخ طوسی، به دلیل شدت اعتقاد وحسن ظن به او در فتوا دادن از اوپیروی می کردند از این رو فقهای متاخر با احکام مشهوری مواجه شدند که شیخ و پیروانش به آن عمل کرده بودند.لذا گمان کردند که احکام بین علما مشهور است ودر نیافتند که منشا ومنبع این احکام مشهور شیخ طوسی می باشد و این شهرت دراثر پیروی از اوتحقق یافته است. موضوع این رساله،یک موضوع فقهی است. بنابراین با توجه به مبادی علم فقه باید به عنوان یک مسئله فقهی مورد بررسی وبحث قرار گیرد تا حکم فقهی وظیفه مکلف در این رابطه معین وآشکار گردد. مسئولیت این امر خطیر برعهده فقیهان ومتخصصان علم فقه استتاد حکم شرعی این مسئله را بیان فرمایند .لذا به بررسی نظر فقیهان درخصوص طهارت پرداخته وپیرامون تفسیر آیات قرآن وتطبیق آن با احکام بحث می شود.

قبل از ورود به بحث اصلی ،به طور مختصر پیرامون معنا ومفهوم نجاست وطهارت مسئله ای رابیان نموده و آنرا تحلیلی کوتاه می نمائیم.

دانلود پایان نامه بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارت های سه گانه وضو ، غسل و تیمم


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

 

پایان نامه بررسی تاثیر معلولیت جسمی ،حرکتی ناشی از فلج مغزی بر میزان هوش بهرکودکان

پایان نامه بررسی تاثیر معلولیت جسمی ،حرکتی ( ناشی از فلج مغزی ) بر میزان هوش در 78 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc

دانلود پایان نامه بررسی تاثیر معلولیت جسمی ،حرکتی ناشی از فلج مغزی بر میزان هوش بهرکودکان

پایان نامه بررسی تاثیر معلولیت جسمی ،حرکتی ( ناشی از فلج مغزی ) بر میزان هوش بهرکودکان بررسی تاثیر معلولیت جسمی  حرکتی ( ناشی از فلج مغزی ) بر میزان هوش بهرکودکان برنامه های آموزشی کودکان تحقیق بررسی تاثیر معلولیت جسمی ،حرکتی ( ناشی از فلج مغزی ) بر میزان هوش بهرکودکان  تعریف تربیتی هوش  دانلود تحقیق بررسی تاثیر معلولیت جسمی ،حرکتی
دسته بندی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 59 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 78

پایان نامه بررسی تاثیر معلولیت جسمی ،حرکتی ( ناشی از فلج مغزی ) بر میزان هوش  در 78 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc


چکیده

فلج مغزی مربوط می شود به هر نوع اختلال یا ضایعه حرکتی ( palsy-motor Impairment ) که نشانه ای از ضایعه مغزی است . فلج مغزی بیماری یا مرض نیست بلکه یک شرایط خاص مغزی است . به عبارت دیگر مجموعه ویژگی ها یا رفتارهای قابل توصیف می باشد . ویژگی مهم این کودکان ناتوانی آنان در کنش های ارادی – حرکتی است .

افراد مبتلا به فلج مغزی ممکن است کاملاً فلج و یا دچار ضعف شدید عضلانی باشند . نوع و میزان حرکتی بستگی به آن دارد که چه مقدار و کدام نقطه از مغز آسیب دیده است . افراد مبتلا به فلج مغزی ممکن است غیر از اختلال حرکتی اختلالات دیگری از قبیل عقب ماندگی ذهنی ، اختلالات یادگیری ، اختلال در زبان و صحبت کردن ، نارسایی بینایی و شنوایی نیز داشته باشند . در معلولینی که دچار فلج مغزی هستند به دلیل آسیب به قسمت های مختلف مغز و اینکه مغز مرکز فرماندهی بدن وکنترل فکر و هوش و حافظه است این نوع معلولیت بر هوشبهر کودکان تأثیر می گذرد و غالباً کودکانی که دچار معلولیت از نوع فلج مغزی هستند نسبت به کودکان عادی از هوشبهر پایین تری برخوردار هستند.

لازم به ذکر است که این اختلال در هوش بهر در همه معلولیت ها دیده نمی شود دیده شده است که افراد معلول جسمی- حرکتی از انواع دیگر معلولیت از هوشبهر بالایی برخوردار هستند به طور مثال هلن کلر نابینا و ناشنوای مشهوری که معلولیت او از نوع شنوایی و بینایی بود ولی از هوشبهر بالایی برخوردار بوده است . این نکته هم قابل ذکر است که این گونه معلولین باهوشبهر بالا بسیار اندک و انگشت شمار هستند .

این پژوهش که یک مطالعه پس رویدادی است به منظور بررسی تاثیر معلولیت جسمی ، حرکتی ( ناشی از فلج مغزی ) بر میزان هوش بهرکودکان

هوش بهر و مقایسه IQ افراد سالم و معلول صورت گرفته است .

در این پژوهش 30 کودک دختر عادی و سالم و 30 کودک دختر دچار معلولیت در گروه سنی 10- 7 سال از مدارس توان خواهان 1و2 و مدارس عادی شهر تهران انتخاب شدند و به منظور گردآوری اطلاعات از تست و کسلر کودکان استفاده گردیده است . همچنین جهت نیل به اهداف تحقیق از آزمون T گروه های مستقل استفاده شده است .

فرضیه پژوهش این است که کودکان دارای معلولیت جسمی- حرکتی ( ناشی از فلج مغزی ) نسبت به کودکان عادی از هوشبهر پایین تری برخوردار هستند که این فرضیه با تجزیه و تحلیل داده ها با 99% یا اطمینان تآیید می شود .

واژه های کلیدی: معلولیت، هوشبر، فلج مغزی، ناتوانی جسمی، بازپروری

فهرست مطالب

پیشگفتار  
چکیده 
فصل اول – کلیات 
مقدمه  
بیان مسئله  
فرصفه تحقیق  
متغیرها و تعاریف عملیاتی  
هوشبهر  
معلولیت  
تعریف دیگری از معلول  
تعریف هوشبهر  
تعریف معلول  
اهداف تحقیق 
اهمیت و ضرورت تحقیق  
تاریخچه  
فلج مغزی 
علل فلج های مغزی  
علل ناتوانی جسمی و معلولیت های حرکتی  
عدم هماهنگی حرکتی  
ویژگی های کودکان مبتلا به ناتوانی های جسمی و معلولیت های حرکتی  
1-تاثیرات نامطلوب اولیه 
2 – تأثیرات نامطلوب ثانویه  
برنامه های آموزشی کودکان معلول حسی- حرکتی  
1-  آموزش در مدارس عادی همراه با سایر دانش آموزان  
2- آموزش در کلاس های خاص در مدارس عادی  
3- باز پروری و آموزش در آموزشگاهها و مراکز خاص معلولین جسمی – حرکتی  
تشخیص و ارزیابی  
هوش بهر 
فصل دوم-تاریخچه مربوط به مطالعات هوش  
ماهیت هوش 
هوش  
نظریه هوش کلی و نظریه چند عاملی 
تعریف هوش 
تعریف تربیتی هوش  
تعریف تحلیلی هوش  
تعریف کاربردی هوش  
طبقات هوش  
ویژگی های عمومی هوش 
عوامل موثر هوش 
تأثیرات محیطی در هوش  
تفاوت های جنسیتی در عملکرد هوش 
هوش از دیدگاه رشد 
انواع هوش از دیدگاه کتل 
انواع هوش از دیدگاه ثراندیک  
انواع هوش از دیدگاه اسپیرمن 
انواع هوش از دیدگاه ترستون  
انواع هوش از دیدگاه اشترن برگ 
انواه هوش از دیدگاه گاردنر  
رهیافت روان سنجی  
هوش آزمایی 
مقیاس های هوش وکسلر 
ارزیابی و نتیجه گیری 
فصل سوم : روش تحقیق 
جامعه آماری   
نمونه و شیوه نمونه گیری  
ابزار اندازه گیری  
روش جمع آوری اطلاعات 
روش آماری  
فصل چهارم 
فصل پنجم-بحث و نتیجه گیری 
خلاصه تحقیق 
محدودیت ها 
فهرست منابع فارسی 

فهرست منابع فارسی

1-    افروز غلامعلی، مقدمه ای بر روان شناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی – تهران- انتشارات دانشگاه تهران – زمستان 1377- چاپ شانزدهم.

2-    حاج بابایی، مرتضی- دهقانی هشتجین- یاور- آشنایی با ویژگی ها و مسائل کودکان استثنایی – رشته آموزش استثنایی- سال اول مراکز تربیت معلم- سال 1372?

3-    دژکام- محمود- نظریه های عمده روان درمانی- انتشارات کروز- سال 1361?

4-    دونالدس- ایلینگورث- کودک و مدرسه – ترجمه دکتر نوابی نژاد- انتشارات رشد.

5-    شریفی درآمدی- پرویز- کودکان استثنایی- اصفهان – انتشارات فدن- زمستان 1376?

6-    شناخت کودکان استثنایی- رشته آموزش ابتدایی- سال دوم مراکز تربیت معلم .

7-    فرقانی رئیسی- شهلا- شناخت مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان – تهران – معاونت پرورش وزارت آموزش و پرورش – سال 1374- چاپ دوم.

8-    گنجی- حفره- روان شناسی عمومی- تهران- نشر دانا- سال 1376- چاپ 6?

9-    روانشناسی معلولین، تالیف منصور یوسف زاده دوانی- نشر سرور سال 1376?

10-                       آموزش و درمان معلولین- تالیف : دکتر ماروین روزن- دکتر جرالد کلارک – دکتر مارتین کیوتز- ترجمه: دکتر سیداکبر میرحسینی- نشر رشد- سال 1370?

11-                       اثرات معلولیت ذهنی فرزند بر خانواده – تالیف- تقی داورمنش- ناصر شریعتی- سال 1375?

مقدمه :

همه ما در معرض معلولیت های جسمی قرار داریم و این نکته ای است که هرگز نباید آن را از خاطر ببریم .

معلولیت های جسمی، شاید آشکارترین نقایصی باشند که فرد مبتلا را در میان جمعی از افراد سالم انگشت نما می سازند . تاریخ بشری نشان گر آن است که معلولیت جسمی از دیر باز با زندگی بشر آمیخته بوده و نیاکان ما نیز با گروه های متفاوت از معلولان روبه رو بوده اید .

 آسیب های جسمی می توانند معلول بیماری های ارثی و اکتسابی یا حوادث و سوانح باشند . با توسعه تمدن بشری و پیشرفت علم پزشکی گرچه از شمار بیماری های ارثی و اکتسابی که پدید آورنده معلولیت های جسمی هستند کاسته شده است اما شرایط و عواملی را مهیا کرده است که به گونه ای دیگر معلولیت زایی می کنند . استفاده از اشعه ایکس در دوران حاملگی استفاده از داروهای خاص دو سه ماهه اول بارداری ،سوانح ناشی از برخورد مصنوعات دست بشر با افراد و … از جمله این عوامل به شمار می آیند .

آسیب های جسمی علیرغم اینکه با کنش زیر هنجار ذهنی، توأم نیستند ولی مبتلایان به آنها در نگاه اول با عقب ماندگان ذهنی ، روان پریش ها و سایر گروههای استثنایی یکسان تلقی می گردند . این مطلب گویای ضعف آگاهی های اجتماعی _فرهنگی ما در این حیطه است .

کودکان مبتلا به معلولیت های جسمی غالباً مورد پذیرش هم سالان خود واقع نمی شوند و  گاه با تمسخر و استهزاء و طرد و تحقیر نیز روبه رو می گردند . نظام آموزش و پرورش ما هنوز نتوانسته است جایگاه خاص این کودکان را در مدارس، مشخص کند در نتیجه کودک مبتلا به معلولیت جسمی _حرکتی یا از نعمت آموزش، بی بهره می ماند یا با جایگزینی در مدارس استثنایی فرصت رشد و شکوفایی از او سلب گردیده و منجربه وازدگی او از تحصیل می گردد . در حال حاضر، دانش آموزان معلول جسمی قادرند ،اندکی از مدارس عادی استفاده کنند .

واقعیت تلخ دیگری که در این زمینه وجود دارد ضعف آگاهی های معلمان و مدیران ما در مورد این کودکان می باشد . در حالی که اگر چنین ضعفی موجود نبود بسیاری از این کودکان در مدارس عادی مشغول به تحصیل می شدند . دانش آموزان معلول جسمی غالباً به دلیل نیازهای درمانی و ناتوانی خاصی که دارند علیرغم برخورداری از هوش معمولی به دلیل غیبت های پی در پی که برای دریافت خدمات درمانی و ناتوانی که دارند معمولاً از ادامه تحصیل در مدارس عادی محروم می شوند .

بیان مسئله :

امروزه متجاوز از چهارصد میلیون کودک و فرد استثنایی در سراسر این جهان پهناور زندگی می کنند که اگر چه آنها کم و بیش برای جوامع بشری شناخته شده است ولی کمتر کسی از توانایی آنها اطلاع دقیق و واقعی دارد لذا مهمترین اصل در این طریق شناخت گروه های مختلف استثنایی از طرف جوامع و آگاهی از توانایی های آنان در کنار محدودیت یا معلولیت شان می باشد اگر پذیرای این واقعیت باشیم که همه انسان ها حتی گروهی که از هوش بهر بالایی برخوردار هستند امکان دارد. در پاره ای از علوم و فعالیت ها در حدی متوسط باشند و کمتر کسی است که در تمام علوم و فنون انسانی برتر و سرآمد به شمار آید و همچنین معلولیت در یکی از توانایی ها برای هیچ فردی نمی تواند مانع پیشرفت او در سایر جنبه های گردد ،ولی با اینهمه باید حقیقت را پذیرفت که هر معلولیتی در رابطه با جامعه محدودیت هایی را سبب می گردد که هر جامعه با خصوصیات فردی و اجتماعی این گروه بیشتر آشنا باشد این محدودیت ها کمتر خواهد بود ( پاکزاد 1363 )

همانگونه که کودکان از نظر ظاهر با هم متفاوت هستند از نظر توانایی ، کفایت ، هوش ، یادگیری و مهارت های گوناگون نیز با یکدیگر تفاوت دارند یکی از وظایف مهم مربی شناخت این تفاوت ها و استفاده از توانایی ها در تعلیم و تربیت است . برای آنکه مربی بتواند در کار خود موفق گردد قبل از هر چیز باید کودک را بشناسد، نقص او را بیابد، توانایی های او را تشخیص دهد و در کنار معلولیت و کمبود وی از سایر توانایی ها او حداکثر استفاده کند .

مسأله معلولیت های جسمی _ حرکتی و تأثیر آن بر هوش بهر کودکان از جمله موضوعات مهمی است که کمتر مورد توجه دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت و نظام آموزش و پرورش ما واقع می شود . این پژوهش در پی یافتن پاسخ روشنی به این سوال می باشد

آیا کودکان دارای معلولیت جسمی _ حرکتی از هوش بهر پایین تری نسبت به کودکان عادی برخوردار هستند ؟

دانلود پایان نامه بررسی تاثیر معلولیت جسمی ،حرکتی ناشی از فلج مغزی بر میزان هوش بهرکودکان


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

پایان نامه بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با بهداشت روانی والدین

پایان نامه بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با بهداشت روانی والدین در 156 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc

دانلود پایان نامه بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با بهداشت روانی والدین

پایان نامه بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با بهداشت روانی والدین اختلالات رفتاری کودکان بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با بهداشت روانی والدین  بررسی پیشینه میزان شیوع اختلالات رفتاری کودکان در جهان و ایران بهداشت روانی والدین بهداشت روانی والدین  اختلالات رفتاری کودکان   تحقیق بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با بهداشت روانی والدی
دسته بندی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 198 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 156

پایان نامه بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با بهداشت روانی والدین در 156 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc


فهرست


فصل اول  
کلیات پژوهش  
مقدمه  
بیان مسئله  
اهمیت موضوع پژوهش  
اهداف تحقیق:  
فرضیه های پژوهش  
تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها  
فصل دوم  
پیشینه پژوهش  
مقدمه  
نیازهای کودک  
1 – تعریف اختلال رفتاری  
اختلالات رفتاری کودکان  
طبقه بندی اختلالات رفتاری کودکان  
عوامل موثر بر بروز اختلالات رفتاری  
نقش والدین در اختلالات رفتاری کودک  
ویژگی های افراد با اختلالات رفتاری  
2 – اختلال عاطفی  
طبقه بندی اختلالهای روانی  
هنجارهای اجتماعی فرهنگی  
تفاوتهای مربوط به جنسیت  
وضعیت روانی کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری  
مشکلات توانبخشی افراد به اختلالات رفتاری به قرار زیر است :  
3 -2 ‹‹ پاره ای از مشکلات رفتاری و رابطه آنها با کندی پیشرفت تحصیلی ››  
5 – 2 ‹‹ برخی تکنیکهای شناسایی کودکان مبتلا به مشکلات رفتاری ››  
6 -2 ‹‹ دسته بندی اختلالات رفتاری و تاثیر آنها در پیشرفت تحصیلی ››  
مشکلات فرآیند آموزش اختلالات رفتاری  
دوره های مختلف مطالعات همه گیر شناسی اختلالات رفتاری  
همه گیرشناسی  
بررسی پیشینه میزان شیوع اختلالات رفتاری کودکان در جهان و ایران  
پیشینه میزان شیوع اختلالات رفتاری در جهان  
پیشینه مطالعات همه گیر شناسی در ایران  
8 – 2 ‹‹ پاره ای از تحقیقات انجام شده در ابطه با مشکلات رفتاری و پیشرفت ››  
3 – سبب شناسی اختلالات روانی  
1 -3 – عوامل ژنتیک   
2 -3 – دیدگاه روان پویشی  
3 -3 – دیدگاه یادگیری  ( رفتاری )  
به طور خلاصه از نظر رویکرد رفتاری :  
4 -3 – دیدگاه شناختی   
5 -3 – دیدگاه انسانگرائی – هستی گرائی  
6 – 3 – دیدگاه اجتماعی   
4 – نظریه های راجع به نقش خانواده  
تعریف بهداشت روانی  
سلامتی چیست؟  
تعاریف بهداشت روانی براساس مکاتب مختلف روانشناسی  
مکتب زیست گرایی  
مکتب روانکاوی  
مکتب رفتارگرایی،  
مکتب انسان گرایی  
سه سطح پیشگیری به منظور بهداشت روانی  
پیشگیری اولیه  
پیشگیری ثانویه  
پیشگیری ثالثیه:  
اصول بهداشت روانی  
پرورش دادن رفتارهای سالم تر و تأثیر آن بر بهداشت روانی  
خواب و بهداشت روانی  
سوء مصرف و وابستگی به مواد و تأثیر آن بر بهداشت روانی  
تاریخچه بهداشت روانی  
دیدگاهها ونظریه ها در بهداشت روانی  
رویکرد نظریه کمال  
رویکرد چند عاملی  
مسایل اجتماعی و بهداشت روانی  
استرس و بهداشت روانی  
بهداشت روانی در سنین و مراحل مختلف رشد  
بهداشت روانی در خانواده  
اصول برقراری رابطه انسانی با کودک و نوجوان  
بهداشت روانی در مدرسه  
بهداشت روانی در محیط کار  
بهداشت روانی در کودکان استثنایی  
رابطه بهداشت روانی با یادگیری  
بهداشت روانی و رسانه های گروهی  
اندازه گیری های روانی و کاربرد آزمونهای روانی  
روشهای درمان بیماریهای روانی  
توصیه های بهداشت روانی  
فصل سوم  
روش پژوهش  
مقدمه  
جامعه آماری:  
نمونه و روش نمونه گیری  
ابزار پژوهش  
3-3-2-1- تعریف ابعاد نه گانه پرسشنام? SCL -90-R  
- بعد شکایات جسمانی  
بعد وسواس – بی اختیاری   
بعد حساسیت بین – شخصی  
بعد افسردگی  
بعد اضطراب  
بعد خصومت و پرخاشگری  
بعد هراس اضطرابی  
بعد افکار پارنوئیدی  
بعد روان گسسته واری  
بعد سوالاتی اضافی  
3-3-2-2- نمره گذاری پرسشنامه Scl-90-R  
3-3-2-3 اعتبار پرسشنامه Scl-90-R  :  
3-3-2-4- روایی  پرسشنامه Scl-90-R :  
روش آماری  
فصل چهارم  
تجزیه و تحلیل داده ها  
بخش اول : آمار توصیفی  
بخش دوم- آمار استنباطی  
فصل پنجم  
بحث و نتیجه گیری  
بحث و نتیجه گیری درباره یافته ها  
محدودیت های پژوهش  
پیشنهادات پژوهش  
منابع فارسی  

برای توضیحات بیشتر عنوان پایینی را کلیک کنید


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

 

پایان نامه بررسی و مطالعه عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه

پایان نامه بررسی و مطالعه عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه در 110 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc

دانلود پایان نامه بررسی و مطالعه عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه

پایان نامه بررسی و مطالعه عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه باز پروری و توانبخشی روسپیان  تحقیق مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه  دانلود تحقیق مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه  روسپیان زنان خیابانی  زنان ویژه مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه مقاله مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان
دسته بندی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 70 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 110

پایان نامه بررسی و مطالعه عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه در 110 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت Doc


فهرست

فصل اول  
مقدمه  
روسپیان(زنان ویژه)  
روسپی گری چیست و روسپی به چه کسی اطلاق می گردد ؟  
( بیان مسئله )  
چگونگی برخورد  با پدیده ء روسپیگری  
باز پروری و توانبخشی روسپیان  
پیشگیری از آسیب های اجتماعی  
آموزش مهارتهای زندگی  
مهارتهای زندگی  
1?تصمیم گیری  
2?حل مسأله  
3?تفکر خلاق  
4?تفکر انتقادی  
5?ارتباطات موثر  
6?روابط بین فردی  
7?آگاهی  از خویشتن  (بصیرت نسبت به خویشتن )  
8?همدلی  
9?کنار آمدن با هیجانات  
10?کنار آمدن با استرس   
نظریه های مربوط به انگیزش .  
نظریه انگیختگی :  
نظریه فرآیند متضاد:  
نظریه مازلو:  
زنان خیابانی از سطح جامعه جمع آوری شوند :  
زنان خیابانی  
معنی حق در جامعه ء ما چیست ؟  
فصل دوم  
تعریف انحراف ( کج روی )  
مبانی نظرات انحرافات اجتماعی :  
1-1- نظریه منظم اجتماعی :  
2-1 آنومی اجتماعی :  
3-1 نظریهء جامعه پذیری ( اجتماعی شدن ) :  
4-1 نظریه تضاد:  
5-1 نظریه بر چسب:  
2?نظریه های روان شناسی :  
فصل سوم  
فعالیت مخفیانه خانه های عفاف در تهران :  
چینه های معلق در فضا :  
سر مست و بی قرار :  
کاهش سن دختران فراری :  
فرار دختر ایرانی ( گریزی از بند خشونت چند وجهی ):  
اطلاعات تازه درباره دختران فراری  
تنها مرکز نگهداری از دختران خیابانی تهران تعطیل شد  
فصل چهارم  
برداشت خودم از زنان ویژه  
وام خود اشتغالی زنان خیابانی :  
بررسی علل فرار دختران از خانه  
فرار از نا امنی  
فرد مقصر است یا اجتماع  
فصل پنجم  
فهرست منابع  

فهرست منابع

1-   مطالب بر گرفته  و با تکیه بر ادارهء آگاهی شعبه مبارزه با مفاسد اجتماعی

2-   خبرگزاری ایرنا – امیر رضا پر حلم ، سمیه نصرتی

3-   روزنامه کیهان صفحه ء 5 پنجشنبه 24 فروردین 85 شماره 18491

4-   دادگاه خانواده شعبه نبرد

5-   کریمی – درمنی – حمید رضا 1382 ، توان بخشی گروه های خاص ، تهران  ، انتشارات گسترده چاپ اول

6-    پیتر کویتیو ، ترجمه منوچهر صبوری ، اندیشه های بنیادی در جامعه شناسی (1948) ، انتشارات نشر  نی ، چاپ دوم

7-   ادوارد ج . کرب. نا برابری  اجتماعی . (1373) . تهران  ، نشر معاصر چاپ دوم

8-     = آگاه، روسپی گری پیرامون شهر تهران 1383 تهران انتشارات سمت چاپ دوم .

9-   مقدس فرد ، حمید، روسپی گری در ایران پنهان و فاقد پا را دایم ، انتشارات معاصر چاپ دوم

روسپیان(زنان ویژه)

غریزه جنسی یکی از غرایزی است که ضامن نسل و تداوم بقای بشر است . کلود لوی استروس[1]مردم شناس شهیر  فرانسوی در تعریف ازدواج اشاره ای  مهم به این نکته  دارد و عقیده  دارد : « ازدواج برخودی است دراماتیک  بین فرهنگ  و طبیعت یا میان قواعد اجتماعی  و کشش  جنسی » (77) ؛ به بیان دیگر جامعه می کوشد تا غریزه جنسی (طبیعت ) را مهار کرده و بر آن انگ فرهنگ زند . اما در  طول تاریخ مشاهده شده است که همیشه  این غریزه تحت کنترل جامعه نبوده و در طول حیات بشری بنا به دلایل گوناگون  و انگیزه های  متفاوت در معرض انحرافات اخلاقی و اجتماعی قرار گرفته و فحشا به عنوان  یک حرفهء  بسیار قدیمی ، یکی از نمود های آن است.

روسپی گری چیست و روسپی به چه کسی اطلاق می گردد ؟

روسپیگری یا فحشا را می توان به عنوان برآوردن خواهشهای جنسی در برابر  پول تعریف کرد ( 78) ؛ به عبارت دقیق تر  روسپیگری را  به روابط نا مشروع جنسی که به طور مستمر و به انگیزه های  مادی  یا نفسانی  رخ می دهد ، تعریف کرده اند. با توجه به این  تعریف می توان  گفت : روسپی به فردی اطلاق می گردد  که از  روابط جنسی به عنوان یک حرفهء دایمی استفاده می نماید (79)

( بیان مسئله )

چگونگی برخورد  با پدیده ء روسپیگری

سیاستگذاران اجتماعی  ما در شرایطی با پدیده ء روسپیگری مواجه شده اند که نه می توانند آن را به عنوان یک واقعیت تلخ اجتماعی رو به افزایش است نفی کنند و نه می توانند بنا به دلایلی  چند  از جمله ویژگی های  فرهنگی  و مذهبی جامعه آن را بپذیرند ؛ به عبارتی می توان گفت سیاستگذاران اجتماعی دچار فقر تئوریکی می باشند (82). بنابراین در برخورد با این پدیده تنها به نظارت رسمی و خشونت قانونی اکتفا می شود . بهرحال فحشا به عنوان یک واقعیت نیازمند  درمان  و توانبخشی است و به رویکردی آسیب شناسانه و بهداشتی احتیاج دارد؛ زیرا رویکرد اخلاقی و پلیسی مدتهاست تاثیر و کارایی خود را از دست داده  است (83)؛و باید بپذیریم که بیشتر روسپیان شهر تهران ، قربانیانی هستند  که فقر ، خشونت ، تجاوز و نابسامانیهای  خانوادگی و …. آنها را به یک بیماری اجتماعی  کشانده است که  درمان آن  الزاما در پشت میله های زندان امکان پذیر نیست.

دانلود پایان نامه بررسی و مطالعه عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ