سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

تحقیق بررسی بهـره و ربـا در اسـلام

تحقیق بهـره و ربـا در اسـلام در 29 صفحه ورد فایل قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود تحقیق بررسی بهـره و ربـا در اسـلام

تحقیق  بهـره و ربـا در اسـلام  Research interest and usury in Islam مقاله در مورد  تحقیق  بهـره و ربـا در اسـلام  مطلب در مورد  تحقیق  بهـره و ربـا در اسـلام  کار کلاسی در مورد  تحقیق  بهـره و ربـا در اسـلام  تحقیق رایگان در مورد  تحقیق  بهـره و ربـا در اسـلام  دانلود تحقیق در مورد  تحقیق  بهـره و ربـا در اسـلام
دسته بندی معارف و الهیات
فرمت فایل doc
حجم فایل 29 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29

تحقیق  بهـره و ربـا در اسـلام در 29 صفحه ورد فایل قابل ویرایش با فرمت doc


توضیحات مختصر فایل مورد نظر


مقاله و کار کلاسی

تعداد صفحات: 29

فهرست:       دارد

نوع فایل: ورد و قابل ویرایش

خلاصه ای از فایل مورد نظر:

بهـره و ربـا در اسـلام

 

 

فهرست مطالب

 

مقدمه

بهره در ادبیات اقتصادی غرب

 ربا در فقه اسلامی

فلسفه وجودی بهره در متون اسلامی

پول سرمایه بالقوه است

پول کالاست

پول سرمایه است

آیا حرمت ربا در اسلام ، به معنای نفی بهره طبیعی است ؟

 بهره طبیعی و سود

اجاره و بهره طبیعی

نتیجه گیری

فهرست منابع

 

مقدمه :

 تقریباً در بیشتر آثار متفکرین مسلمان ، بهره مترادف واژه  ربا به کار رفته است . همچنین ، حرمت ربا به منزله حذف نرخ بهره در نظام اقتصادی ، مورد تأیید اسلام تلقی شده است با توجه به مفهوم فراگیر بهره در نظام اقتصاد سرمایه داری ، حرمت ربا و حذف بهره به عنوان یک اصل مسلم ، فصل تمایز دو نظام اقتصاد سرمایه داری و نظام اقتصادی مورد تأیید اسلام است . لذا از نقطه نظر علمی ، مفهوم بهره و انطباق یا عدم انطباق آن با مفهوم ربا از اهمیت ویژه‌ای در نفی نظام سرمایه داری و پی ریزی مبانی تئوریک نظام اقتصادی مورد تأیید اسلام برخوردار است .

 در این تحقیق ابتدا مفهوم بهره در ادبیات اقتصادی غرب توضیح داده می شود ؛ سپس مفهوم ربا در شریعت اسلام تبیین می شود و به دنبال آن ، به منظور شناخت دیدگاه متفکرین مسلمان در مورد مفهوم بهره ؛ نظریات اقتصادی این متفکرین در این باره که غالباً به توجیه حرمت ربا اختصاص دارد ، اما می تواند در تبیین مفهوم بهره از نگاه این متفکرین موثر باشد – مورد بررسی قرار می گیرد .

بهره در ادبیات اقتصادی غرب

در ادبیات اقتصادی غرب ، حداقل تا قبل از انقلاب کنیزی ، بهره در تحلیل های کلاسیک به دو مفهوم کاملاً‌مجزا از هم تفکیک می شود این دو مفهوم را می توان ، به تبعیت از بوم باورک، بهره قراردادی و بهره طبیعی نامید .

بهره قراردادی درآمدی است که صاحب سرمایه در قراردادهای رسمی ، در قبال واگذاری سرمایه خود به غیر ، مطالبه می کند به دلیل درج صریح در قراردادهای رسمی و قابلیت پیگیری قانونی در محاکم قضایی جنبه های حقوقی این درآمد نسبت به ماهیت اقتصادی آن مورد توجه بیشتری قرار داشته است .

دانلود تحقیق بررسی بهـره و ربـا در اسـلام


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 سخنی از...   


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ