سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

پایان نامه استاندارد ساختن آزمون اوتیسم (AQ) بر روی دانش آموزان

پایان نامه استاندارد ساختن آزمون اوتیسم (AQ) بر روی دانش آموزان در 71 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود پایان نامه استاندارد ساختن آزمون اوتیسم (AQ) بر روی دانش آموزان

پایان نامه استاندارد ساختن آزمون اوتیسم (AQ) بر روی دانش آموزان  استاندارد ساختن آزمون اوتیسم (AQ) بر روی دانش آموزان اوتیسم ساختن آزمون اوتیسم تحقیق استاندارد ساختن آزمون اوتیسم (AQ) بر روی دانش آموزان  دانلود مقاله استاندارد ساختن آزمون اوتیسم (AQ) بر روی دانش آموزان مقاله استاندارد ساختن آزمون اوتیسم (AQ) بر روی دانش آموزان  ملاک های تشخ
دسته بندی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 35 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 71

پایان نامه استاندارد ساختن آزمون اوتیسم (AQ) بر روی دانش آموزان در 71 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


فهرست


چکیده پژوهش….

فصل یکم :.

مقدمه.

بیان مسئله پژوهش….

اهمیت پژوهش

هدف از پژوهش حاضر :.

پرسشهای پژوهش :.

تعریف مفاهیم و اصطلاحات :.

فصل دوم.

تاریخچه اوتیسم :.

ویژگی های رفتاری اوتیسم..

کارکرد هوشی…

رفتار تشریفاتی و اصرار بر یکنواختی…

نابهنجاری ها در پاسخ به محیط فیزیکی…

رفتار خود تحریکی…

رفتار خود جرحی…

عاطفه نامناسب…

رفتار اجتماعی…

تکلم زبان..

اوتیسم..

ملاک های تشخیص اوتیسم (در خود ماندگی) بر اساس DSM…

ارزیابی و تشخیص اوتیسم..

تشخیص مقدماتی اوتیسم :.

ارزشیابی تشخیص جامع..

آزمون CHAT (چک لیست اوتیسم طفولیت).

پرسشنامه ASSQ…

آزمون CARS..

آزمون اوتیسم سیمون بارون- کوهن..

فصل سوم.

مقدمه.

جامعه آماری پژوهش….

نمونه و روش نمونه گیری..

اعتبار ابزار پژوهش….

ابزار پژوهش….

تحلیل عاملی…

روش های تحلیل عاملی…

فصل چهارم.

توصیف داده ها.

نتایج توصیفی داده ها.

اعتبار و روایی…

اعتبار آزمون اوتیسم..

ضریب آلفا.

روایی آزمون اوتیسم..

مشخصه های نمره های آزمون اوتیسم درگروه نمونه.

مقایسه نمرات دختران و پسران در گروه نمونه.

نرم آزمون (AQ).

فصل پنجم..

بحث و بررسی درباره یافته ها.

محدودیت های پژوهش….

پیشنهادها :.

 

 

 

تاریخچه اوتیسم :

هنری مودزلی نخستین روانپزشکی بود که توجه جدی به کودکان خردسالی که اختلالات شدید روانی همراه با دگرگونی ، تاخیر و انحراف در فرایندهای رشد نشان می دادند مبذول داشت.در آن زمان این اختلالات «سایکوز» تلقی شدند.پس از آن اولین بار اصطلاح «اوتیسم» توسط بلولر در سال 1911 برای توصیف افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که تماسی با واقعیت نداشتند به کار برده شد.

در سال 1943 لئوکانر و هانس اسپرگر (1944-1991) به طور مستقل اختلالهایی مانند اختلال در روابط اجتماعی ، نابهنجاری های زبانی ، علایق محدود و تکراری در دوران کودکی را توصیف کردند.آن ها معتقد بودند که این کودکان در مورد عدم تماس با واقعیت (بدون تشخیص مانند اسکیزوفرنی) مشابه هستند.

کانر کودکان اوتستیک را این گونه توصیف نمود : نهایت تنهایی اوتستیک.(پور افکاری ، 1379).

به علاوه او اظهار داشت که این سندروم منجر به انحراف زبان می شود و با تاخیر در فراگیری ، پژواک گویی ، لالی موقعیتی ، معکوس سازی ضمیر و صحبت تحت اللفظی مشخص می گردد.همچنین این کودکان دارای میلی وسواسی برای حفظ یکنواختی محیط هستند و با رشد عادتها و تشریفات دقیق مشخص می شودن به خاطر حافظه طوطی وار مناسب و ظاهر فیزیکی بهنجاری که دارند ، کانر نتیجه گیری کرد که این کودکان قادر به کسب توانایی های شناختی طبیعی هستند.

در سال 1344 آسپرگر چهار گروه مشابه از این کودکان را توصیف کرد که اختلالات آنها چندان شدید نبود.او این کودکان را مبتلا به اختلال شخصیت تشخیص داد که «جامعه ستیزی اوتیستیک» نامیده شد.او معتقد بود این اختلال که از سال دوم زندگی آشکار میشود.با اختلال شدید در توانایی ایجاد ارتباط گرم و با روح و فعال با کل محیط مشخص می گردد.(توزنده جانی و همکاران ، 1383).

بتلهایم در سال 1967 اظهار نمود که در پاسخ به والدین طرد کننده ، کودکان مبتلا به اوتیسم از تعاملات اجتماعی خود بسنده کناره گیری می کنند.

تا اواسط دهه 1970 برنامه های درمانی این بود که به والدین کمک شود تا کمتر کودکانشان را طرد کنند ، اما این فرضیه به وسیله های پژوهشهای تجربی بعدی بین سالهای 1970 تا 1980 حمایت نشد.

در این پژوهشها والدین کودکان مبتلا به اوتیسم در پاسخ به پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا نمره ای در سطح بهنجار گرفتند.به علاوه این والدین همانند والدین کودکان طبیعی سطوح مشابه رضایتمندی زناشویی و به هم پیوستگی خانوادگی را گزارش کردند.

برنارد ریملند 1964 و اریک اسکوپلر 1971 از جلمه اولین کسانی بودند که در مقابل نظریه بتلهایم به مخالفت برخاستند.ریملند معتقد بود که اوتیسم از اختلالات عصب شناختی است.اسکوپلر نیز معتقد بود که وظیفه درمانگران این است که والدین را به عنوان جزئی از گروه درمان در نظر بگیرند و نه به عنوان مقصر.

بعدها آیزنبرگ و کانر در یک مقایسه نشانه های اصلی را محدود به دو ویژگی اولیه کردند : 1- تنهایی شدید و 2- اصرار وسواس گونه در حفظ یکنواختی.بنابراین نابهنجاری زبانی که قبلاً نشانه های اصلی نشانگاه در نظر گرفته می شدند حذف شدند.

بیش از شش دهه از شناساندن اوتیسم توسط کانر (1943) سپری شده است.اطلاعات زیادی درباره این نشانگان بدست آمده است.اوتیسم تقریباً در 5/4 مورد از 10000 تولد زنده رخ می دهد.در بین کودکان اوتیستیک ، پسرها به نسبت 3 یا 4 به 1 از دختران پیشی می گیرند.(نائینیان ، 1378).

اوتیسم با گوشه گیری شدید ، کمبودهای نافذ در زبان ، رفتار اجتماعی و توجه و بروز رفتارهای عجیب و غریب یا تکراری مشخص شده است.

معمولاً اوتیسم در بین سنین 2 و 5 سالگی تشخصی داده می شود.هرچند اکثر پژوهشگران توافق دارند که اوتیسم به وسیله عوامل عضوی ایجاد می شود و از زمان تولد وجود دارد ، در حال حاضر نظریه سبب شناسی غالبی وجود ندارد. (نائینیان ، 1378).

 

 

ویژگی های رفتاری اوتیسم

تشخیص اوتیسم بر پایه بروز رفتارهایی است که مشخصه نشانگان هستند.راتر[1] (1978) به تاکید بر زبان پرداخته و اوتیسم را در چهار معیار اصلی تعریف کرده است :

1- شروع قبل از 30 ماهگی.

2- رشد اجتماعی ناقص

3- رشد زبانی با تاخیر و انحراف

4- تاکید بر یکنواختی

آیزنبرگ و کانر (1956) نشانه های اصلی را به تنهایی مفرط و حفظ یکنواختی کاهش داده اند. (نائینیان و همکاران ، 1378).

کارکرد هوشی

اساساً تصور می شد کودکان اتیستیک به لحاظ حافظه طوطی وار ، فوق العاده زیرکانه و ماهرانه رفتار کردن ، بیان چهره ای جدی و فقدان نابهنجاری شدید دارای هوش معمولی باشند.اما اکثر کودکان اتیستیک (با حالت شدید اختلال) از لحاظ کارکردی عقب مانده ذهنی هستند.تنها 20 درصد این کودکان هوشبهر 70 یا بالاتر دارند.البته سنجش هوش این کودکان اغلب دشوار است ، چون با توجه به نقص زبان در آزمونهای تفکر انتزاعی و منطق نمادی یا متوالی عمل می کنند.از طرفی رفتارهایی ابراز می کنند (مثل خود تحریکی و خود جرحی) که فرایند سنجش را دچار اشکال می کند.

 

رفتار تشریفاتی و اصرار بر یکنواختی

این مقوله چهار رفتار شایع را در بر می گیرد :

1- ممکن است کودک از خود بازی ضعیف یا خشکی نشان دهد.

2- غالباً وابستگی شدید نسبت اشیاء در این کودکان دیده می شود.

ممکن است در مورد اشیا نا معمول مثلاً جارو برقی یا انواع اتومبیل و … وسواس فکری نشان دهند.

ممکن است به گونه ای تکراری راجع به شیئی صحبت کنند یا آن را به اصرار به هر جایی که می رود ببرد.

3- ممکن است ذهنشان شدیداً به مفاهیمی چون رنگها ، مسیر اتوبوسها ، اعداد و الگوهای هندسی مشغول باشد.

4- بیشتر کودکان اوتیستیک امور روزمره یکنواختی را در نظر دارند که باید دقیقاً دنبال شود.مثلاً کودک فقط در اتاق نشیمن در جلوی دستگاه تلویزیون می خوابند و بر هم زدن برنامه روزمره یکنواخت آنها موجب پریشان آنها می شود.

دانلود پایان نامه استاندارد ساختن آزمون اوتیسم (AQ) بر روی دانش آموزان


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 سخنی از...   


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ