سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

پایان نامه بررسی تاسیسات برقی

پایان نامه بررسی تاسیسات برقی در 180 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود پایان نامه بررسی تاسیسات برقی

تاسیسات برقی تاسیسات برق مهندسی برق پایان نامه تاسیسات برقی تحقیق تاسیسات برقی مقاله تاسیسات برقی پروژه تاسیسات برقی مهندسی برق دانلود پایان نامه تاسیسات برقی
دسته بندی مهندسی برق
فرمت فایل docx
حجم فایل 1703 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 180
پایان نامه بررسی تاسیسات برقی در 180 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

لامپها

منابع نور در جهان پیرامون ما به دو نوع طبیعی و غیرطبیعی تقسیم‌بندی می‌شوند، منابع نور طبیعی شامل خورشید، ماه و ستارگان است و منابع غیرطبیعی شامل منابعی که با سوخت فسیلی و منابعی که با سوخت الکتریکی کار می‌کنند، می‌شود. بحث ما روی همین منابع اخیر است.

1ـ لامپهای رشته‌دار یا التهابی (نور گرم)                        2ـ لامپهای تخلیه در گاز (نور سرد)

1ـ لامپهای التهابی: در این لامپها با عبور جریان برق از رشته فلزی درجه حرارت آن بالا می‌رود تا این رشته تشعشع کند. به دلیل نقطه ذوب بالا و تبخیر کم، رشته فلزی این لامپها از جنس تنگستن است. این رشته به صورت سیم مستقیم یا رشته مارپیچ یا رشته مارپیچ پیچیده و یا مارپیچ مضاعف ساخته می‌شود.

امتیاز اصلی این لامپها عدم نیاز به راه‌انداز (بالاست)، قیمت کم، طیف نوری عالی و کوچکی اندازه است.

پریز برق، نیرو رسانی و کلیدها و فیوزها

نیرورسانی (کابل کشی ـ سیم‌کشی)

به منظور برق‌رسانی به نقاط مختلف از سیم‌ها و کابل‌ها استفاده می‌شود که در ساختمان آنها فلزات هادی برای حمل جریان برق و عایق‌های مناسب برای جلوگیری از نشت جریان به کار گرفته شده است. یک هادی با روکش عایق، سیم عایق‌دار نام دارد و اگر چند هادی عایق‌بندی شده در داخل یک غلاف مشترک قرار گیرند کابل ایجاد می‌شود. سیم‌های مورد نیاز در تأسیسات برقی کارهای ساختمانی باید دارای هادی مسی با پوشش (PVC) و ولتاژ 75ـ450 ولت باشد و یا سیم قابل انعطاف با پوشش لاستیکی (طبیعی ـ مصنوعی و یا مخلوطی از آن دو) با ولتاژ اسمی 750ـ450 ولت باشد و در ضمن همچنین انتخاب نوع مدارها (سیم‌کشی ـ کابل کشی) و مشخصات آنها باید با رعایت کلیه مقرراتی باشد که در استاندارد ملی شماره 1937 (آئین‌نامة تأسیسات الکتریکی ساختمانها) ذکر شده است. بدیهی است در صورت فقدان استاندارد ایرانی برای سیم مورد نیاز، باید مشخصات آن سیم با مقررات کمیتة بین‌المللی الکترونیک (IEC) مطابقت کند.

پست برق و ژنراتور اضطراری

پست‌های برق و ترانسفورماتور

پستها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. پستهای داخلی خود به سه دسته پست فشار قوی باز، نیمه‌باز و بسته تقسیم می‌شوند. پستها دارای ترانس و تابلوها و سکسیونرها، دژنکتورها، فیوزها، فیدرها، باس‌ها و باس‌بارها و … هستند. در پستهای باز و نیمه باز کلیه لوازم و وسایل در یک قسمت مشخص به نام سلول و در پستهای بسته در تابلو نصب می‌گردند.

تابلوها و اصلاح ضریب قدرت

تابلوها

در هر پست توزیع، حداقل یک ترانسفورماتور و دو تابلوی فشار قوی و فشار ضعیف وجود دارد. تابلوی فشار قوی از یک کلید قطع کننده بار و سه عدد فیوز HH تشکیل شده است و تابلوی فشار ضعیف (380V) که در توزیع اولیه NHV و در توزیع ثانویه UV نامیده می‌شود. بحث ما دراین قسمت روی تابلوهای فشار ضعیف NHV و UV خواهد بود.

 

انواع تابلوها از لحاظ محل و نقش در سیستم کنترل

تابلوهای فشار ضعیف به چهار دسته اصلی، نیم اصلی (که از تابلوی اصلی تغذیه می‌شود)، فرعی تأسیسات (که از تابلوی نیم‌اصلی تغذیه می‌شود) و فرعی روشنایی و پریز (که از تابلوی نیم اصلی تغذیه می‌شود)، تقسیم می‌شود که به تابلوی اصلی NHV و به بقیه تابلوها UV می‌گوییم.

ارت، حفاظت و برقگیر

ارت و حفاظت

سیستم‌های اتصال زمین

برای جلوگیری از برق‌گرفتگی و برای تأمین ایمنی و حفاظت از روشهای زیر استفاده می‌شود:

1ـ System grounding: در این روش نقطه نول ژنراتورها، ترانسفورماتورها و شبکه هوایی در ابتدا و انتهای خط به الکترود زمین وصل می‌شود.

2ـ Equipment grounding: در این روش بدنه یا محفظه فلزی کلیه وسایل به الکترود زمین وصل می‌شود.

3ـ سیستم حفاظتی برقگیر: در ساختمانهایی که مجهز به برقگیر هستند، باید سیستم اتصال به زمین برقگیر از دو سیستم گفته شده در بالا کاملاً مجزا باشد همچنین دو سیستم اول نیز باید در صورت امکان از سیستم زمین مجزا استفاده کنند.

سیستم صوتی

وظایف اصلی سیستمهای صوتی پخش مورد قبول موزیک و انتقال پیام به طور واضح جهت اعلام یا احضار است.

اجزاء اصلی سیستمهای صوتی عبارتند از: الف ـ Speakerها                 ب ـ آمپلی‌ فایرها        ج ـ میکروفن یا منبع تولید سیگنال باند پایه             د ـ کابل‌های شیله‌دار

 

پارامترهای مهم در مشخصات صوت




در این روابط Io شدت صوت مبنا یا آستانه شنوایی برای بسامد 1000 هرتز است که برابر با 12-10 وات بر مترمربع است و Po فشار مؤثر صدای مبنا است و برابر با 5-10×2 پاسکال است.

همچنین I و P به ترتیب شدت صدای مورد نظر و فشار مؤثر صدای مورد نظر است.

2) RSP: فشار صوتی لازم در فاصله مورد نظر (برحسب دسی‌بل).

3) NL: نویز لول که طبق جدول 1 داده شده است و پارامترهایی که اختلاف بین سطح نویز و صدای بلندگو را مشخص می‌کنند عبارتند از زاویه حرکت نویز و نوع نویز. همچنین به طور کلی تغییرات نویز بستگی زیادی به منبع انرژی بوجود آوردندة آن انتشار، وضعیت جغرافیایی و ساختمانهای حوالی محل انتشار نویز دارد. همچنین نویز لول نیز برحسب دسی‌بل است.

سیستم اعلام حریق و اطفاء حریق

انواع سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق

الف) سیستم اعلام و اطفا دستی: در این سیستم از شاسی‌های اعلام حریق در ورودی و خروجی ساختمان استفاده می‌شود که با شکستن شیشه روی شاسی و فشار دادن دکمه، آژیر به صدا در می‌آید. در این سیستم همچنین باید کپسولهای آتش‌نشانی مناسب در محل موجود باشد.

سیستم تلفن و شبکه کامپیوتری

شبکه‌های کامپیوتری

تعریف شبکه: به مجموعه‌ای از کامپیوترهای مستقل و متصل به هم شبکه گفته می‌شود، این مفهوم را نباید مترادف با سیستم‌های توزیع شده دانست زیرا سیستمهای توزیع شده متصل به هم بوده ولی مستقل از یکدیگر نمی‌باشند زیرا در این سیستمها کلیه پردازشها توسط کامپیوتر مرکزی انجام می‌شود ولی در شبکه‌های کامپیوتری مستقل از دیگر کامپیوترها پردازش خود را انجام می‌دهند و فقط تبادل اطلاعات بین کامپیوترهای مختلف انجام می‌گیرد.

معمولاً در شبکه‌ها تعدادی کامپیوتر برای اجرای برنامه‌های کاربران وجود دارد که به این کامپیوترها host یا میزبان می‌گویند.

hostها توسط زیر شبکه ارتباطی یا subnet با هم در حال ارتباط هستند. در واقع subnet همان سیستم انتقال یا حمل می‌باشد.

تقریباً در تمامی شبکه‌ها subnetها دارای دو عنصر اصلی هستند:

1) عناصر سوئچینگ که وظیفه پردازشگری واسط پیغام‌ها را دارند.

2) خطوط ارتباطی: که در دو نوع Point to Point و Multi Point وجود دارند.

فصل نهم طراحی و محاسبات

فصل دهم متره و برآورد

دانلود پایان نامه بررسی تاسیسات برقی


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 سخنی از...   


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ