سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پایان نامه مقایسه منبع کنترل در مردان و زنان 30 تا 40 ساله شهر تهران

مقایسه منبع کنترل در مردان و زنان 30 تا 40 ساله شهر تهران در 101 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود پایان نامه مقایسه منبع کنترل در مردان و زنان 30 تا 40 ساله شهر تهران

مقایسه منبع کنترل در مردان و زنان 30 تا 40 ساله شهر تهران 
Compare source control in men and women 30 to 40 years in Tehran
مقایسه منبع کنترل در مردان و زنان
پایان نامه کارشناسی روانشناسی مقایسه منبع کنترل
دسته بندی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 190 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 101

مقایسه منبع کنترل در مردان و زنان 30 تا 40 ساله شهر تهران در 101 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

توضیحات پایان نامه مورد نظر

 

پایان نامه کارشناسی با فرمت doc در پنج فصل:

فصل 1 مقدمه پژوهش

فصل 2 پیشینه و ادبیات پژوهش

فصل 3 روش پژوهش

فصل 4 یافته های پژوهش

فصل 5 بحث و نتیجه گیری

فهرست مطالب

متن فارسی هر فصل با فونت B lotus و فرمت ورد و قابل ویرایش

ضمیمه ها

منابع فارسی و انگلیسی به شیوه APA

 

خلاصه ای از پایان نامه:

 

مقدمه

منبع کنترل به شکل های بسیاری در سراسر تاریخ بشری ظهور یافته است. تراژدی های یونان آکنده از پندارهای درماندگی بشر در برابر خدایان و یا سرنوشت بوده است . فیلسوفان با مفهوم منبع کنترل تحت عنوان جبرگرایی در برابر اراده ی آزاد دست به گریبان بوده اند . جامعه شناسان آن را به عنوان خود مختار در برابر خود بیگانگی و یا ناتوانی نام برده اند . روانشناسان در دهه­های اخیر، در بررسی بسیاری از اختلالات روانی و ناتواتی افراد، در تحلیل صحیح و مناسب از خود و موقعیت خویش، اعتقاد دارند که عدم احساس کنترل و کفایت شخصی جهت رویارویی با موقعیت خویش در رویارویی با موقعیت های دشوار و عدم آمادگی برای حل مشکلات و مسائل زندگی به شیوه مناسب، ریشه دارد .از جمله عوامل بسیار مهم فردی که به آن پرداخته شده است، درک از منبع کنترل می باشد.

مفهوم منبع کنترل به عنوان یکی از مفاهیم مهم در نظریه ی یادگیری اجتماعی جولیان راتر مطرح شد . منبع کنترل یک متغیر شخصیتی و جزئی از اسناد می­باشد و منظور از آن، ادراک مفهوم از موقعیت و نقش و سهم تاثیر فرد در دستاوردهای موفقیت آمیز و شکست در زندگی است . منبع کنترل را می توان انتظار تعمیم یافته ای که موقعیت های زندگی فرد را در بر می گیرد و تحت پوشش خود نگه می دارد داشت . بر طبق نظریه راتر ، انسان انتظار تعمیم یافته ای از رویدادهای تقویت کننده یا به عنوان وابسته به رفتار خود یا خارج از کنترل خویش دریافت می کند که این انتظار تعمیم یافته ، کنترل درونی – بیرونی تقویت نامیده می شود . منبع کنترل نیز از دسته عوامل مهمی است که بر رفتار افراد اثر می گذارد. برخی شواهد پژوهشی وجود دارند که نشان می دهند بسیاری از مشکلات انسان ها ناشی از منبع کنترل است . به همین دلیل مشاهده تفاوت افراد در برداشت هایشان از میزان کنترلی که بر زندگیشان دارند سال هاست که توجه روانشاسان را به خود جلب کرده است . افرادی که مسئولیت های وقایعی را که برایشان اتفاق می افتد می پذیرد « درونی » نامیده می شود . و بر عکس کسانی که معتقدند بیشتر مسائلی که برایشان اتفاق می افتد خارج از کنترلشان است بیرونی نامیده می شود . لازم به ذکر است که ما به عنوان افراد بیرونی یا درونی به دنیا نمی آئیم بلکه منبع کنترل مبتنی بر ادراکات فرد از زندگی است و می توان مجددا آن را ارزیابی کرد و تغییر داد (قاضیاتی ، 1387؛ به نقل از محمدخانی، 1381).

 

بیان مسئله

جایگاه مهار منعکس کننده میزانی است که شخص احساس می کند بر عوامل فشارزا تسلط و کنترل دارد. هر چه شخص کنترل ادراک شده بیشتری داشته باشد تأثیرات نامطلوب فشار روانی کمتر است. از لحاظ سازگاری، احساس داشتن مهار به اقداماتی می انجامد که هدف آنها تبدیل رویدادهای فشارزا به شرایطی است که با رویدادهای جاری زندگی شخص هماهنگ باشد و در نتیجه کمتر ناخوشایند و ناگوار تلقی شوند. استادینگر[1]، فلیسون[2] و بالتس[3] (1999، به نقل از احدی، نریمانی، ابوالقاسمی و آسیایی، 1388) با انجام پژوهشی نشان دادند که احساس کنترل داشتن بر وقایع (از ابعاد اسناد) موجب بالا رفتن سطح رضایت از زندگی می شود. در این پژوهش واژه منبع کنترل بر پایه تعریف گراردسی) به نقل از بیابانگرد، (1373 اشاره بر دریافت علّی پیامدهای رفتاری دارد؛ در حد افراطی آن، فرد تنها خودش را مسئول رفتارها یش می داند (کنترل در ونی)، یا در انتهای دیگر طیف شخص تنها دیگران را مسئول رفتارهایش می داند (کنترل بیرونی(.

منبع کنترل به ادراکی گفته می شود که ما از علیت[4] نتایج رفتار خود داریم. از یکسو، فردی که درونی نامیده می شود، خود را مسئول رفتار خود میداند. از سوی دیگر فردی که بیرونی خوانده می شود دیگران، بخت و اقبال و شرایط خارج کنترل خود را مسئول رفتار خود می داند. شخص درونی، در صورت شکست، خود را سرزنش کرده و در صورت پیروزی خود را شایسته پاداش میداند. شخص بیرونی، خود را برای خطاهای خود سرزنش نکرده و نمی اندیشد که موفقیت های او، ناشی از کوششهای خود اوست (ساموئل بال، 1994). میزان تحصیلات (میروسکی، 1995، به نقل از کوشکی و خلیلی فر، 1389) و سن (لفکورت، 1982، به نقل از کوشکی و خلیلی فر، 1389) جزو عوامل تأثیرگذار بر منبع کنترل به شمار می روند. در زمینه رابطه منبع کنترل با جنسیت، برخی از پژوهش ها (باتاشار و حسین، به نقل از آرشید، 1366، حسین چاری، 1375؛ عسگری، 1375) به این نتیجه رسیدند که پسران درونی تر از دختران هستند، در صورتی که برخی دیگر از پژوهش ها (پناهی، 1382؛ قاسمی و فلاورجانی، 1374) گزارش کرده اند که بین منبع کنترل دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود ندارد.

 

 


[1]. Stadinger

 

[3]. Balts

[4]. causality

 

اهمیت و ضرورت پژوهش

یکی از مفاهیم ویژه و پر اهمیت در نظر یه یادگیری اجتماعی راتر منبع یا مکان کنترل است که به عنوان یکی از و یژگی های شخص یتی تأثیر مهم ی بر رفتار افراد می گذارد. برخی شواهد پژوهشی وجود دارند که نشان می دهد بسیاری از مسائل و مشکلات انسان ها ناشی از منبع کنترل بوده و تحقیقات متعددی نیز وجود رابطه بین سلامت روان، پیشرفت تحصیلی، عزت نفس را با منبع کنترل مشخص نموده است (سهرابی و جوانبخش، 1388) نتایج بدست آمده از تحقیقات نشان داده است افراد دارای منبع کنترل درونی از لحاظ سلامت روان شناختی بهتر از افراد دارای منبع کنترل بیرونی هستند. چندین مطالعه نشان داده اند که احتمال ابتلاء افراد با منبع کنترل بیرونی به افسردگی، اسکیزوفرنی و نوروزها بیشتر از درونی ها می باشد (ریکمن، 1997).

 

اهداف پژوهش

هدف کلی مقایسه منبع کنترل زنان و مردان 30 تا 40 ساله شهر تهران می باشد. از دیگر اهداف پژوهش حاضر بررسی رابطه تحصیلات و منبع کنترل می باشد. همچنین با توجه به نقش منبع کنترل در سلامت روانی افراد بر آنیم که این متغیر مهم را بیشتر مورد مطالعه قرار داده و هر چه بیشتر آن را تحت بررس دقیق تر قرار دهیم تا بتوانیم در جهت ارتقای سلامت جسمانی و روانی افراد و جامعه مان نقشی بسزا را ایفا نماییم.

 

سوالات پژوهش

  1. آیا بین زنان و مردان 30 تا 40 ساله از نظر منبع کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد؟
  2. آیا بین نحصیلات و منبع کنترل در زنان و مردان 30 تا 40 ساله رابطه معنی داری وجود دارد؟

 

فرضیه های پژوهش

  1. بین زنان و مردان 30 تا 40 ساله از نظر منبع کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد؟
  2. بین زنان و مردان 30 تا 40 ساله از نظر منبع کنترل در مقاطع تحصیلی گوناگون تفاوت معنی داری وجود دارد؟

 

دانلود پایان نامه مقایسه منبع کنترل در مردان و زنان 30 تا 40 ساله شهر تهران


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 سخنی از...   


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ